Groningers bereid het verst te reizen voor culturele bestemming

Groningers zijn van alle Nederlanders het meest bereid om buiten hun regio te reizen voor een bezoek aan museum, concert, festival of theater. Zuid-Hollanders stappen daarvoor het minst makkelijk in auto of trein.

Dat blijkt uit een onderzoek dat bureau Market Response heeft uitgevoerd naar culturele voorkeuren en gedrag voor de BankGiroLoterij, die culturele instellingen steunt. Opvallend is dat de Groningers ook het meest tevreden zijn over het cultuuraanbod in de eigen regio.

Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de Nederlanders door het land wil reizen voor een cultureel uitje. Maar het maakt nogal uit voor welke activiteit dat is. Voor een museum, concert of festival zijn veel mensen daartoe bereid, voor een toneelvoorstelling is dat slechts 11 procent.

Per jaar geeft de Nederlander gemiddeld 180 euro uit aan zijn culturele uitstapjes. Bij vrouwen gaat het overgrote deel op aan entreegelden, mannen geven ook geld uit aan horeca tijdens het uitje. De mannen besteden dan ook gemiddeld 34 procent meer aan culturele uitstapjes dan vrouwen.

Het aantal bezoeken aan musea, voorstellingen, concerten of festivals ligt gemiddeld op 4,4 keer per jaar, maar hogeropgeleiden, inwoners van de grote steden en mensen met kleine gezinnen gaan vaker. Bij ruim vier op de tien Nederlanders ontbreekt het geld om meer culturele uitstapjes te maken, bij bijna evenveel mensen de tijd. Voor drie op de tien Nederlanders zijn musea het meest populair, verder zijn popconcerten en musicals favoriet.

Hoewel driekwart van de ondervraagden (vooral vrouwen, 65-plussers en hoogopgeleiden) het belangrijk vindt dat kinderen in aanraking komen met cultuur, neemt slechts eenderde hun kinderen geregeld mee naar een museum. Aan het onderzoek deden 1.030 Nederlanders boven de 18 mee.