LinkedIn zal beter omgaan met zijn werknemers

LinkedIn, het online netwerk voor zakelijke contacten, blijkt niet zo’n goede werkgever te zijn geweest. Afgelopen nacht werd bekend dat het internetbedrijf 6 miljoen dollar (4,4 miljoen euro) achterstallig loon moet betalen aan 359 huidige en ex-werknemers. Dat heeft de zakenkrant The Wall Street Journal gemeld.

Het gaat om omgerekend een kleine 17.000 dollar per werknemer. De nabetaling voor onder meer overwerk komt na een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Arbeid over de periode februari 2012 tot februari 2014.

Volgens een woordvoerder van LinkedIn gaat het om maar een „klein deel” van de 5.700 werknemers (zo’n 6 procent) en was het bedrijf al langer bezig zijn arbeidsomstandigheden te verbeteren. Overigens lijkt 17.000 dollar per werknemer voor LinkedIn een schijntje. Het bedrijf had vorig jaar 1,5 miljard dollar aan inkomsten.

Het ministerie van Arbeid in de VS prijst LinkedIn voor het aanpakken van de misstanden binnen het bedrijf, omdat het gaat om een „schadelijke” praktijk die werknemers zwaar benadeelt, zowel financieel als in hun privéleven.

LinkedIn belooft ook om managers te leren om overwerk voortaan te registreren en om vriendelijker om te gaan met werknemers die klagen over arbeidsomstandigheden.

Het lijkt erop dat LinkedIn de eigen slogan („economische kansen creëren voor elke professional”) nu ook binnen het eigen bedrijf gaat toepassen.

    • Hans Klis