DSM hoopt dat we weer dure margarine gaan kopen

Foto iStock

Omzet en winst DSM dalen

UPDATE 8:30 uur Chemiebedrijf DSM heeft vorig kwartaal een lagere omzet en winst geboekt in vergelijking met een jaar eerder. De omzet daalde met 5 procent naar 2,29 miljard euro, de nettowinst zakte zelfs 30 procent in tot 78 miljoen euro. Dat maakte DSM dinsdag voorbeurs bekend.

Het onderdeel Nutrition, dat onder meer vitamines maakt, had 3 procent minder omzet. Vooral in de Verenigde Staten viel de vraag naar voedingssupplementen tegen.

Bestuursvoorzitter Feike Sijbesma wijt een deel van de tegenvallende resultaten aan wisselkoerseffecten. Hij denkt dat de financiële resultaten over heel 2014 iets beter zullen worden, en voldoen aan de “huidige marktverwachtingen”.

Ooit groot in de mijnbouw, nu naar eigen zeggen ‘s werelds grootste vitamineproducent - het Nederlandse chemiebedrijf Koninklijke DSM maakt tegenwoordig van voedingsingrediënten tot ingrediënten voor medicijnen, van kunststoffen voor verf tot textiel.

In januari daalde DSM flink op de beurs. Dat verlies is nog niet hersteld. Zijn vitaminen en omega-3 minder populair? Vandaag komen de halfjaarcijfers van het bedrijf. Drie vragen aan Mutlu Gundogan, analist bij ABN Amro.

Wat kunnen we verwachten?

“DSM publiceert altijd voorafgaand aan de kwartaalcijfers zogenaamde ‘consensusgetallen’. Een aantal analisten, waaronder ik, geeft bij een onderzoeksbureau [Vara Research, red.] aan wat voor cijfers te verwachten zijn voor DSM, daar wordt een gemiddelde van genomen. Ik wijk niet zo heel veel af van die consensus en verwacht dat de omzet afgelopen kwartaal ten opzichte van vorig jaar met 1 procent is gestegen. Voor wat betreft de winst verwacht ik negatievere cijfers. De consensus voorspelt dat de operationele winst ten opzichte van vorig jaar zo’n 12 procent zal zijn gedaald.”

Hoe komt dat?

“Vooral door de afdeling Nutrition, de belangrijkste divisie voor DSM. Daar worden vitamines, enzymen, kleurstoffen en andere voedingsingrediënten voor mensen en dieren gemaakt en dat maakt het grootste aandeel uit van de omzet en winst. Ik weet bijna 100 procent zeker dat die afdeling dit kwartaal weer lager eindigt. Nutrition heeft sinds eind vorig jaar problemen. In januari al liet DSM weten dat de winstgevendheid van de afdeling onder druk staat. Kwartaal op kwartaal wordt het weer iets beter, maar ten opzichte van vorig jaar daalt de winst.”

“De vitamineprijzen stonden lang onder druk. Slecht voor de winstgevendheid van DSM. Of de visolieprijs die omhoog is gegaan: DSM maakt omega-3 en omega-6 uit visolie. De hogere prijs van die olie drukt de winst voor DSM, tenzij het de hogere kosten doorberekent aan klanten. Maar die consument, met name in de VS, trapt nu op de rem: die vindt het té duur. Ook in de algemene voedingsmarkt wordt door de crisis minder verkocht. Als het bij Unilever of Nestlé slechter gaat, dan heeft DSM daar ook last van. Zij kopen namelijk ingrediënten van DSM in. Unilever maakt bijvoorbeeld gewone margarine, maar ook margarine met extra vitamines: iets duurder. Als het slechter gaat met de economie, gaan mensen de goedkopere margarine kopen. En dat betekent weer dat DSM minder van zijn vitamines verkoopt. De omzet staat daardoor onder druk en de winst zal zo’n 10 procent zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar.”

Wat nu?

“Als de markt en wereldeconomie aantrekken, zal het ook beter gaan met DSM. DSM zelf verwacht dit jaar een stabilisatie en daarna verbetering. Dat verwacht ik ook. Het bedrijf bespaart nu ook op kosten.  Daarnaast blijft pr belangrijk. Zo concludeerden de afgelopen tijd wat studies dat te veel multi-vitaminen slikken ongezond zou zijn. Dat heeft geleid tot een zwakkere verkoop. Dus probeert DSM klanten beter te onderwijzen over het positieve van hun producten.”

 

 

    • Anouk van Kampen