LinkedIn gaat voortaan beter om met eigen werknemers

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

LinkedIn helpt andere mensen graag aan een baan, maar moest vannacht noodgedwongen de hand in eigen boezem steken wat betreft het eigen personeelsbestand. Het internetbedrijf betaalt zes miljoen dollar aan achterstallig loon - voor onder andere overwerk - aan 359 huidige en ex-werknemers, meldt The Wall Street Journal.

Dat is omgerekend een kleine zeventienduizend dollar per werknemer. Een schijntje, voor een bedrijf dat vorig jaar 1,5 miljard dollar aan inkomsten binnenhaalde en 5700 werknemers telt. De betaling komt na een onderzoek van het Amerikaanse ministerie van Arbeid over de periode februari 2012 tot februari 2014. Volgens een woordvoerder van LinkedIn gaat het om maar een “klein deel” van de werknemers (zo’n zes procent) en was het bedrijf al langer bezig zijn arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Het ministerie van Arbeid prijst LinkedIn voor het aanpakken van de misstanden binnen het bedrijf, omdat het gaat om een “schadelijke” praktijk die werknemers zwaar benadeelt - zowel financieel als in hun privéleven. Maar LinkedIn belooft nog meer. Het internetbedrijf besloot ook in samenspraak met de autoriteiten om managers te leren om overwerk vast te leggen en om vriendelijker om te gaan met werknemers die klagen over slechte arbeidsomstandigheden. Het lijkt alsof LinkedIn eindelijk de eigen slogan (‘economische kansen creëren voor elke professional’) binnen het bedrijf effectief gaat toepassen.

Wat is een ‘bad bank’ eigenlijk?

Afgelopen weekend moest er weer een bank gered worden. Dit keer was het de Banco Espirito Santo die een kapitaalinjectie van 4,4 miljard euro kreeg van de Portugese regering. Een van de voorwaarden van deze redding is dat de bank, een van de grootste en oudste financiële instellingen binnen de eurozone, gesplitst wordt: in een gezonde bank en een zogeheten ‘bad bank’ waar alle verliesgevende onderdelen onder vallen.

Het Amerikaanse Quartz beantwoordt de prangende vraag: ‘wat is een bad bank?‘. De website biedt hiervoor een uitgebreide lijst met voorbeelden en linktips.

Want wordt deze instelling, die praktisch in de uitverkoop staat, ook geleid door ‘bad bankers’, vraagt Quartz. Mensen die er moeten werken weten dat zodra alle verliesgevende onderdelen verkocht zijn aan concurrenten ze geen baan meer hebben. De meningen zijn verdeeld: investeerders denken dat de bankiers het proces zo lang mogelijk uitrekken. Andere experts zien dat banken hun beste mensen inzetten in een bad bank. Die slechte afdelingen moeten namelijk voor de hoofdprijs verkocht worden en wie kan dat beter dan je beste personeel? Hier leer je alles van Quartz over ‘bad banks’.

Cars.com wordt volledig overgenomen

Gannett Company bezit al 17 procent van Cars.com, maar wil nu ook de andere 83 procent van de aandelen in handen krijgen. En dat lijkt te lukken volgens The New York Times.

Ingewijden spreken van een deal die ‘zo goed als rond is’ tussen Gannett en de andere eigenaren van de Amerikaanse ‘Marktplaats voor auto’s’. Het gigantische mediabedrijf wil 1,8 miljard dollar neertellen voor de rest van Cars.com. Dat zorgt ervoor dat de totale waarde van de site op 2,5 miljard komt. Mogelijk wordt morgen al de knoop doorgehakt.

De vier andere eigenaren van Cars.com - McClatchy, Tribune Media, AH Belo en Graham Holdings - hoeven niet te vrezen voor de overname. Deze mediabedrijven behouden de komende vijf jaar de advertentiecontracten met de site. Dat betekent dat bijvoorbeeld de kranten van McClatchy, zoals The Kansas City Star, gegarandeerd zijn van advertentieinkomsten van Cars.com. En dat is fijn, dit zijn bedragen die de noodlijdende krantenindustrie in de Verenigde Staten niet kunnen missen.