Voor elk regime een ‘communicatiestrategie’ van het pr-bureau

Sancties? Een neergeschoten vliegtuig? De economie in het slop? Bij ThinkRussia („een online platform dat nieuws en perspectieven over Rusland biedt”) is er weinig van te merken. Het belangrijkste nieuws op de site is vandaag de introductie van een hypermoderne tram. „Namens Rusland” wordt de site gemaakt door Ketchum, een pr-bedrijf in Pittsburgh, Pennsylvania.

Ook overheden kunnen soms hulp gebruiken als het om hun imago gaat. En net als bedrijven huren ze daarvoor een (westers) pr-bureau in.

1. Ketchum: Rusland

Ketchum zou van 2006 tot 2012 zo’n 23 miljoen dollar in rekening hebben gebracht bij de Russische overheid (en 17 miljoen bij staatsbedrijf Gazprom). Vanwege de Foreign Agents Registration Act zijn Amerikaanse bedrijven die de belangen van vreemde mogendheden behartigen, verplicht dat te melden. Zo zorgde Ketchum voor de plaatsing van een opiniestuk van Poetin (een pleidooi tegen ingrijpen in Syrië) in The New York Times.

2. Edelman: Saoedi Arabië

Edelman is de grootste pr-firma ter wereld. In het verleden deed het de pr voor de verdreven Thaise premier Thaksin „met als doel een spoedige terugkeer naar zijn thuisland” (zeven jaar later verkeert Thaksin nog steeds in ballingschap in Dubai).

Recentelijk trad ook Saoedi-Arabië toe tot de klantenkring. Dat land gaf na ‘9/11’ (15 van de 19 daders waren Saoediërs) grof geld uit om zijn betrokkenheid bij terrorismebestrijding te onderstrepen. Edelman adviseerde onlangs de Saoedische permanente vertegenwoordiging bij de VN. En het promoot het megaproject King Abdullah Economic City, een nieuw economisch centrum.

3. Levick: Nigeria

Onlangs bleek dat Levick uit Washington voor 1,2 miljoen dollar is ingehuurd door de Nigeriaanse president Goodluck Jonathan. Die wil de „internationale en lokale” zienswijze van de media veranderen rond wat Nigeria doet om de door Boko Haram ontvoerde meisjes terug te krijgen.

4. Koeweit: Hill+Knowlton

In 1990 viel Irak Koeweit binnen, in 1991 sloegen de VS (of eigenlijk een coalitie van 34 landen) terug. Om zover te komen was het belangrijk om de Amerikaanse publieke opinie achter operatie Desert Storm te krijgen.

En dus huurden de Koeweiti’s het Amerikaanse pr-bedrijf Hill+Knowlton in, voor een bedrag van 11 miljoen dollar. Dat bureau zorgde voor de roemruchte getuigenis van een huilend meisje (de dochter van de ambassadeur, bleek later) voor het Amerikaanse Congres waarbij ze vertelde over Iraakse militairen die baby’s uit couveuses op de grond gooiden.

    • Camil Driessen