De drie successen van Disney-topman Robert Iger

18 Jun 2012, Los Angeles, California, USA --- LOS ANGELES, CA- Robert A. Iger, Chairman and CEO of The Walt Disney Company, at the opening ceremony of the new California Adventure Theme park which includes CarsLand of friday June 15, 2012. Photo by J. Emilio Flores/Corbis --- Image by © J. Emilio Flores/Corbis Beeld HH

De een noemt hem “visionair”. De ander een “ontwrichtende vernieuwer”. Het zijn geen verkeerde bijnamen voor Walt Disney-topman Robert Iger. Onlangs werd hij door Amerikaanse collega-bestuurders verkozen tot 2014 CEO of the Year.

Geen gekke keuze. Sinds zijn aantreden in 2005 gaat het bijzonder goed met het mediaconcern. Afgelopen half jaar behaalde The Walt Disney Company 23,96 miljard dollar omzet en steeg de winst ten opzichte van een jaar eerder met 30 procent naar 3,78 miljard.

Vandaag komt het concern met kwartaalcijfers, analisten zijn alvast optimistisch. Drie pijlers van Igers succes:

De animatie-comeback

Twee Oscars. Een Golden Globe. Ruim een miljard dollar aan inkomsten. En dan moet de opbrengst van alle merchandise nog volgen. Vraag Iger naar zijn grootste overwinning van het afgelopen jaar en hij zal zeggen: Frozen. Disney’s meest recente animatiefilm en absolute megahit.

De familiefilm over ijskoningin Elsa maakte niet alleen een einde aan de dominantie van The Lion King als Disney’s meest winstgevende animatie aller tijden. Het betekende ook dé comeback van de Walt Disney Animation Studios - de divisie waar Disney ooit groot mee werd, maar die het sinds begin 2000 zwaar had.

Dat kwam door de moeizame transitie naar computeranimaties, en door rivaal Pixar Animation Studio’s (Monster’s Inc, Finding Nemo) die Disney daarin keer op keer aftroefde. Dat Iger in 2006 Pixar overnam, kan dus gerust een meesterzet worden genoemd. Net als de aankoop van Marvel Entertainment (Iron Man, Thor) een paar jaar later.

Popcorn en ligbedden

Er is een quote van oprichter Walt Disney die Iger maar al te graag aanhaalt:

“Disneyland will never be completed. It will continue to grow as long as there is imagination left in the world.”

Inmiddels staat de teller op zes resorts wereldwijd. Binnenkort opent nummer zeven: Disneyland Shanghai. Niet zonder reden: de attracties en hotels zijn goed voor bijna een derde van de totale omzet. 2013 was een topjaar: de resorts in California, Florida, Tokyo en Hong Kong trokken meer bezoekers dan ooit.

In totaal bezochten 132,5 miljoen mensen een Disneypark. Bij concurrent Universal Studio’s kwamen er ‘slechts’ 36,4 miljoen.

Ook de eerste zes maanden van dit jaar waren veelbelovend. De omzet steeg met acht procent naar 3,6 miljard dollar. Alleen bij Eurodisney in Parijs lopen de bezoekersaantallen terug. Wellicht brengt de nieuwe directeur Tom Wolber daar verandering in.

Soundtracks en mokken

Toegegeven, het is best een aanstekelijk liedje. Dat vonden wel meer mensen: de Frozen-soundtrack Let it go is tot in Japan een enorme hit. Goed voor ruim zeven miljoen Spotify-streams, 300 miljoen Youtube-hits en, belangrijker voor Disney, ruim een miljoen verkochte albums.

Mokken, posters, soundtracks: Walt Disney weet als geen ander het maximale te halen uit de films en televisieseries die het produceert. Afgelopen jaar verkocht de divisie Consumer Products flink meer merchandise. De brutowinst kwam voor het eerst boven de 1 miljard dollar.

Ook hier droeg een slimme overname door Iger aan bij: de aankoop van Lucasfilm, het bedrijf achter Star Wars. Darth Vader en Luke Skywalker blijken nog altijd mateloos populaire actiefiguurtjes. Maar wellicht dat ook zij nu worden afgetroefd door Elsa.

    • Eva Oude Elferink