Als de boot op het water klapt, gaat hij al te hard

Secretaris recreatieschap

Op de Vinkeveense Plassen is 9 km per uur de limiet. Toch wordt er geracet.

Een ongeluk met dodelijke afloop: afgelopen zaterdag knalde een speedboot op een andere boot op de Vinkeveense Plassen. Volgens de politie en recreatieschap Midden-Nederland, samen verantwoordelijk voor controle en handhaving op de plassen, is het een ‘ongelukkig incident’. Niettemin zijn er tientallen meldingen bekend dat er illegaal wordt snelgevaren, zegt secretaris Louk Welter van het recreatieschap Vinkeveense Plassen.

Het aantal ongelukken met recreatieboten is in tien jaar verdubbeld. Gebeuren er vaak ongelukken op de Vinkeveense en Loosdrechtse Plassen?

„Het klinkt wat raar na zo’n noodlottig incident, maar het valt mee. Er zijn soms aanvaringen met ‘blikschade’. In een druk weekend zijn er meer dan tienduizend mensen rond de plas, maar een ongeluk als zaterdag is de afgelopen decennia niet eerder voorgekomen. Wél merken we dat op de Vinkeveense Plassen veel illegaal wordt snelgevaren.”

Illegaal snelvaren, wat is dat?

„Op de Vinkeveense Plassen mag je niet harder dan 9 kilometer per uur. Alleen midden in de plas is een waterskibaan van een kilometer, waar je harder kan varen. Maar dat is meer voor echte watersporters. Op de Loosdrechtse Plassen mag je met bepaalde beperkingen wel harder varen als je een ontheffing hebt. Met ontheffing geldt dan ook geen maximumsnelheid.”

Waarom mag het daar wel?

„Ik denk dat het een cultuurverschil is. Loosdrecht is de mondaine recreatieplas, Vinkeveen moest van het lokale bestuur rustig blijven.”

Hoe vaak komt illegaal snelvaren voor op de Vinkeveense Plassen? En wanneer gebeurt het meestal?

„De cijfers kan ik zo niet uit mijn mouw schudden, maar we constateren dat zeker tientallen keren per jaar. Tegengaan van illegaal snelvaren is tijdens onze surveillance ook een speerpunt. Het gebeurt meestal ’s avonds; overdag is de sociale controle natuurlijk groter.”

Hoe hard gaan die snelvaarders?

„Dat wisselt, het hangt ook van de boot af. Met apparatuur is het bijna niet te meten. Meestal maakt de opsporingsambtenaar een inschatting: als de boot op het water klapt, gaat hij al te hard.

„Een rubberbootje gaat met 20 kilometer per uur al best hard. Een normale boot gaat doorgaans niet harder dan 70 à 80 kilometer per uur. Een boot die harder dan 100 kilometer per uur gaat, kom je niet heel vaak tegen. Dan ben je in anderhalve minuut aan de overkant. Daar is de lol ook wel snel vanaf.”

Als u een illegale snelvaarder betrapt, moeten we dan denken aan Miami Vice-achtige toestanden?

„Wij laten het daar meestal niet op aankomen. Dat is te gevaarlijk. Bovendien, je kan er wel vandoor racen, maar je bent toch uiteindelijk het haasje. Zoveel kanten kun je hier niet op.”

    • Anouk Eigenraam