Duurdere postzegels, minder vaak bezorgen - zes dingen die PostNL goed deed

Foto ANP

UPDATE: Minder post, meer winst

Door kostenbesparingen en een volumestijging in de pakketbezorging heeft PostNL in het tweede kwartaal goede resultaten behaald. De omzet steeg met 3 procent naar 1,02 miljard euro. De winst komt uit op 44 miljoen euro: in dezelfde periode vorig jaar was dat 3 miljoen. Dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde halfjaarcijfers van de Nederlandse postbezorger.

Het volume van de postmarkt kromp wederom, nu met 11,2 procent. Door een reorganisatie van de Mail-divisie en een verhoging van de prijs voor postzegels bleef een sterke omzetdaling uit. Het afgelopen kwartaal werd voor 479 miljoen euro aan post bezorgd, 1 procent minder dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal bezorgde pakketten steeg door de groei van webwinkels wel: met 8,4 procent.

Vorige maand stelde PostNL de verwachtinen voor dit jaar al naar boven bij. Het postbedrijf voorziet over heel 2014 tussen de 260 en 290 miljoen euro winst te maken.

Brieven bezorgen is niet meer de meest lucratieve bezigheid, met internet als grote concurrent. PostNL heeft dat geweten: de omzet daalde in vier jaar met 20 procent.

Maar toch: de afgelopen maanden kwam het bedrijf ineens keer op keer met goed nieuws. Vandaag presenteert het bedrijf halfjaarcijfers. Wat zijn de lichtpuntjes voor PostNL, en zijn die genoeg om het bedrijf blijvend te redden?

1. Nog maar vijf dagen postbezorging

Sinds begin dit jaar hoeft PostNL, na aandringen bij minister Henk Kamp (Economische Zaken, VVD), nog maar vijf dagen in de week brieven te bezorgen. Maandag worden alleen nog rouwkaarten bezorgd. Ook worden zondag geen brievenbussen meer geleegd. Kostenbesparing in het eerste kwartaal: 41 miljoen euro.

2. Duurdere postzegels

Sinds 2010 staat er geen waarde meer op de postzegel. Handig voor iedereen, want je hoeft niet langer na elke prijsstijging extra zegels te plakken. Maar vooral handig voor PostNL, want prijsstijgingen zijn nu minder opvallend. In vier jaar is de prijs van postzegel ‘1’ voor binnenlandse post gestegen van 44 cent naar 64 cent.

3. Cashen door verkoop aandelen

Na de splitsing van TNT Post kreeg de nieuwe postbezorger PostNL bijna eenderde van de aandelen van pakketbezorger TNT Express. Ongeveer de helft daarvan werd in december verkocht, met een bruto-opbrengst van 507 miljoen euro. Dat geld gebruikten ze voor schuldaflossing, dus ook de rentelasten verminderden.

4. Meer pakketbezorging

De cijfers zijn duidelijk: de stijgende omzet uit pakketbezorging lijkt tot nu toe een matige tot redelijke compensatie te zijn voor de dalende inkomsten bij de post. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het aantal afgeleverde pakketten met 5,3 procent, vooral door de groei van internetwinkels.

5. Kostenbesparingen

Begin vorige maand bracht PostNL opeens een verhoogde winstverwachting uit. Reden: “sneller doorgevoerde kostenbesparingen” en “eenmalige meevallers” in de postbezorging. De verwachtte winst over 2014 werd verhoogd van 180 tot 220 miljoen naar 260 tot 290 miljoen euro. Details over die besparingen volgen vandaag.

6. Eindelijk weer rust onder personeel

Postbezorgers waren lang onrustig. Ze maakten zich zorgen over arbeidsvoorwaarden en dreigende ontslagen. Maar begin vorige maand werd er een cao-akkoord bereikt. In ruil voor een kleine loonsverhoging leveren bezorgers vrije zaterdagen en een deel van de overwerkvergoeding in. En er worden onder hen niet 2.800, maar 450 tot 650 voltijdbanen geschrapt. De cao is “redelijk gunstig” voor PostNL, oordeelt analist Philip Scholte van Rabobank Securities.

Dus het gaat weer goed?

PostNL is zeker goed bezig met de kostenbesparingen bij de postdivisie, zegt Scholte. Maar hij is niet onverdeeld positief: de postmarkt zal nog wel even blijven krimpen, dus het bedrijf moet keer op keer nieuwe besparingsposten vinden. “Dat is een punt van zorg.”

En de omzet uit pakketbezorging mag stijgen, het is nog twijfelachtig of daar blijvend winst uit te halen is. Door de vele concurrentie in de binnenlandse pakketbezorging staan de inkomsten onder druk en zullen de uitgaven juist toenemen. Dat laatste komt door de druk om ook op avonden en in het weekend bezorgen. PostNL maakte donderdag nog een proef bekend met bezorging op zondag.

Ooit, zeggen analisten, vlakt de daling in de postmarkt af. De vraag is alleen of dat op tijd gebeurt.

    • Christiaan Pelgrim