Maker van Dreft en Oral-B stoot negentig merken af

Het Amerikaanse Procter & Gamble stoot meer dan de helft van zijn merken af. ’s Werelds grootste producent van consumentenproducten, met merken als Duracell, Pampers, Gillette, Oral-B en Dreft, heeft vrijdag aangekondigd dat het de komende een à twee jaar negentig tot honderd merken verkoopt. Het concern wil doorgaan met zeventig of tachtig van zijn best presterende merken, maar zegt niet welke dat zijn.

Levensmiddelenconcerns staan onder druk. De groei in de opkomende economieën vertraagt en de westerse economieën liggen vrijwel stil.

Ook het Brits-Nederlandse zeep- en voedingsmiddelenconcern Unilever stoot (met name kleinere) merken af, maar lang niet zo drastisch als Procter & Gamble nu heeft aangekondigd. Wel zei bestuursvoorzitter Paul Polman in een interview met het Duitse zakenblad WirtschaftsWoche dat hij er niet aan uitkomt om banen te schrappen als het reële inkomen van consumenten verder verslechtert.

„Als markten, zoals in Europa, niet meer groeien, omdat mensen minder te besteden hebben, moeten we toch manieren vinden om onze producten te verkopen”, zei hij. Volgens de Unilever-topman betekent dat kosten verlagen en in sommige gevallen fabrieken sluiten als er onvoldoende behoefte is aan de producten.

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers, anderhalve week geleden, heeft Unilever overigens nog geen nieuwe kostenbesparingen aangekondigd.