Dit tientje maakt zelfs de maffia niet na

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wie: Feroz Amirkhan - rondleider bij De Nederlandsche Bank, een oma met kleinzoon en drie toeristen.

Wat: Het nieuwe tientje wordt tentoongesteld in het stadhuis van Den Haag.

Een raadsel. Feroz Amirkhan, rondleider bij De Nederlandsche Bank, gaat er eens goed voor staan. Handen uit de zakken, serieuze blik. “In welk land denk je dat valsmunterij het meest voorkomt?” Antwoord: Italië. Logisch toch? Nee? “De maffia”, verklaart Amirkhan. Die beschikt namelijk over de meest geavanceerde printers. Nog een weetje.

“Elk jaar worden gemiddeld 50.000 valse bankbiljetten onderschept in Nederland. Wereldwijd is dat één miljard.”

Mooi, héél mooi

Vandaar dat ze de biljetten soms wat aanpassen - dan zijn ze moeilijker na te maken. Vanaf 23 september is het nieuwe tientje in omloop. En dat brengt de Europese Centrale Bank nu alvast onder de aandacht middels een rondreizende tentoonstelling. Die deze maand in de expositieruimte van het stadhuis in Den Haag is geplaatst - waar nog gauw paspoorten worden opgehaald, rijbewijzen worden aangevraagd. En waar vrij weinig interesse wordt getoond in dat nieuwe biljet.

Béétje jammer, vindt Amirkhan. “Ze hadden de tentoonstellingsruimte ook wel iets strategischer kunnen plaatsen”, vindt hij. Niet zover bij de loketten vandaan. “Had ik de mensen tenminste nog wat kunnen vertellen tijdens het wachten.”

Gelukkig zijn er nog oma’s met kleinkinderen die per toeval op de tentoonstelling stuiten. “Hallo mevrouw!”, roept Amirkhan naar een dame in bloemetjesjurk die is blijven staan bij een van de blauwe zuilen met afbeeldingen van eurobiljetten. “Wat vindt u van het nieuwe tientje?” Die vindt ze mooi, zegt ze, héél mooi. Ze moeten nu alleen weer gaan - ze waren eigenlijk op weg naar het Mauritshuis.

Geheime echtheidskenmerken

Een weetje voor haar en haar kleinzoon. Amirkhan: “Het nieuwe tien euro-biljet heeft extra echtheidskenmerken. Kijk maar, een nieuwe afbeelding: een watermerk en hologram van de Griekse mythologische prinses Europa.” En het cijfer linksonder verkleurt wanneer je het briefje kantelt.

“Er zijn meer dan dertig kenmerken, maar die kan ik natuurlijk niet allemaal aanwijzen. Tegen de valsmunterij, hè. Anders moeten we straks weer nieuwe biljetten laten ontwerpen en drukken.”

Dat laatste gebeurt overigens in Duitsland, voegt hij er gauw aan toe.

Oma en kleinzoon zijn verder gelopen. Met een stapeltje folders over de euro, dat ze nog gauw in hun handen gedrukt kregen. Nu maar hopen op meer geïnteresseerden die naar Amirkhans verhaal willen luisteren. Het is intussen elf uur. Nog zes uur te gaan. Hij begroet drie toeristen die hem beleefd glimlachend voorbijlopen. “Hello! Welcome!” Aan Amirkhan zal het niet liggen.

    • Bo van Houwelingen & Caroline van Keeken