Het begin van de IBAN, de voor- en nadelen van een handelsconflict

Foto ANP

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

1. Het is voorbij voor het oude, makkelijke rekeningnummer. Sinds gisteren heeft heel Nederland echt IBAN. Waarom moeten we ook alweer zo nodig over op die achttien tekens?

2. TNT Express is twee jaar en drie strategische plannen verder, maar de pakketbezorger heeft nog geen oplossing gevonden voor de crisis en concurrentie. Het leed deze week opnieuw verlies. Al was het wel minder dan eerst, dankzij de nieuwste reorganisatie en bezuinigingen.

3. Niet alleen nabestaanden en de politiek, ook verzekeringsmaatschappijen willen de toedracht van de ramp met MH17 graag kennen. Ramp of kwade opzet - voor ieder scenario hebben luchtvaartmaatschappijen een andere verzekering. All risk of war risk? De premies gaan na de recente rampen in ieder geval “aanzienlijk” omhoog: de kosten voor verzekeringsmaatschappijen zijn het hoogst sinds 2001. Nu al.

4. Sancties en zwarte lijsten voor Rusland volop deze week. Maar een handelsconflict met Rusland zou de Nederlandse economie schade toebrengen. Van alle Europese landen is Nederland wél het minst afhankelijk van Russisch gas.

5. Een omzetgroei van 124 procent, resultaten boven verwachting, stijging op de beurs. Dinsdag was het plotseling weer feest voor Twitter na presentatie van de halfjaarcijfers. Eerst nog toonbeeld van de tweede internetbubbel, nu weer het volle vertrouwen van beleggers. Of lag het allemaal aan het WK?

6. Het cijferseizoen loopt af. Aan welke externe oorzaken weten bedrijven negatieve resultaten dit keer?

7. Bijna zes jaar na de val van Fortis, was de bank en verzekeraar toch weer in het nieuws. Het gerechtshof vindt dat Fortis beleggers met “te rooskleurige informatie” heeft misleid in de week voor het einde in 2008.

8. Iedereen kan taxichauffeur zijn, vindt taxi-app Uber. Sinds deze week wordt UberPop in Amsterdam getest: iedereen boven de 21 kan zich aanmelden. Voor klanten is het de helft goedkoper. Dat mag eigenlijk (nog) niet. Uber transformeert de taxibranche.

9. Argentinië is voor de achtste keer in zijn geschiedenis voorlopig failliet. Twee Amerikaanse hedgefondsen die nog geld krijgen van het land wisten niet met Argentinië tot een deal te komen. Het is nu wachten op het reddingsplan.

10. Imtech zit weer - of is het nog steeds? - in de problemen. Het installatiebedrijf had al een schuld van 895 miljoen euro, nu is dat ruim een miljard. Dat terwijl het zijn schuld juist voor volgende zomer zou halveren. Wat nu?

11. Datingsite OkCupid maakte deze week bekend dat het experimenteert met de matches die gebruikers krijgen. De site testte of relatiezoekenden elkaar meer berichten stuurden, als ze - ten onrechte - de suggestie kregen dat zij een bijna-perfecte match waren (conclusie: ja). Maar gebruikers wisten niet dat ze proefkonijnen waren. Mag dat?

12. VVV’s verdwijnen. Ooit dé plek om alles te weten te komen over een stad, nu gaan ze failliet. Gemeenten zetten subsidie stop, toeristen hebben apps.

13. Eindelijk tijd om te ontdekken wat voor topman jij zou zijn. Een alleskunner als Tesla-baas Elon Musk misschien? Of toch meer Richard Branson van Virgin?

    • Anouk van Kampen