Gezocht: koelbloedige vakantieredder

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit:

directeur van de alarmcentrale

. Er is een vacature voor. Lees hier wat zo iemand doet.

Organisatie: ANWB

Functie: Directeur Alarmcentrale

Wat valt op aan de vacature: ‘Nee’ verkopen is geen optie bij de ANWB

Wat doe je eigenlijk?

Vakanties redden. Want wie bel je als je met panne langs de Route du Soleil staat? Precies, de ANWB Alarmcentrale. „Zeventig procent van de hulpaanvragen krijgt de ANWB binnen in juli en augustus”, zegt Maria Roth, directeur van Brederode Consultants die de vacature behandelt. En dat zijn veel aanvragen: de ANWB krijgt er meer dan een miljoen per jaar.

Zelf de telefoon beantwoorden doe je niet. Wel zorg je ervoor dat er genoeg mensen zijn om de jaarlijkse piek in hulpverzoeken op te vangen. Je begeleidt de zomerse groei van vierhonderd naar zevenhonderd mensen.

Maar het belangrijkste is dat de kwaliteit van de dienstverlening wordt gewaarborgd. De ANWB is meer dan de wegenwacht die langskomt bij autopech. „In het buitenland helpt de ANWB ook bij medische (nood)gevallen en sterfgevallen”, zegt Roth.

Als directeur ben je verantwoordelijk voor contracten met partners die daarbij helpen, continu balancerend tussen kosten en kwaliteit. Dat is extra lastig, want de ANWB kan geen nee verkopen aan zijn leden. „We helpen iedereen die belt”, zegt Roth. „Maar dat moet wel efficiënt gebeuren, anders schieten de kosten en daarmee de prijs van een lidmaatschap omhoog.”

Hoeveel verdient dat?

Tussen de 8.500 en 9.500 euro per maand. En je krijgt een auto, mobiel, iPad en lidmaatschap van de ANWB. Ten slotte maak je ook nog wel eens een reisje, naar de locaties van de organisatie in Lyon, München of Barcelona.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige directeur heeft intern promotie gemaakt.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die de kosten in de gaten houdt, maar er ook is voor het personeel. „Medewerkers horen soms de verschrikkelijkste dingen”, zegt Roth. Op zo’n moment moet je er als directeur zijn voor je collega’s.

En juist als er een ramp gebeurt, moet jij er staan. In 1992 was het de directeur van de alarmcentrale van de ANWB die een vliegtuig regelde voor de families van de slachtoffers van de vliegramp in Faro in Portugal. Zo’n beslissing vereist durf en stressbestendigheid.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De ANWB heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk, als gevolg van de crisis. Consumenten besteedden minder geld aan lidmaatschappen en vrijetijdsbladen, waardoor de omzet vorig jaar met 6 procent daalde naar 974 miljoen euro. „Maar mensen zullen blijven reizen”, zegt Roth. En er blijven auto’s bijkomen. Voorlopig zal de Wegenwacht – én de ANWB – dus nog wel nodig blijven.

Waar je wel rekening mee moet houden, is het anders inplannen van vakanties. Want tijdens het hoogseizoen ben je juist hard aan het werk. Als het dan wel tijd voor vakantie is geworden, kun je met een gratis lidmaatschap van de ANWB op pad.

    • Sam de Voogt