De ‘Aegon’-bank is nog geen succes

Knab Bank zou het anders doen, zou open en eenvoudig zijn. Hoe staat het er twee jaar later voor? Oprichter René Frijters geeft, heel beperkt, antwoord.

Het was het juiste moment, twee jaar geleden. Mensen hadden weinig vertrouwen meer in banken. Maar hij zou het helemaal anders doen. Die andere banken zéíden alleen dat de klant vooropstond. René Frijters zou hen echt vooropstellen, met zijn nieuwe bank Knab. Hij had het al een keer eerder anders gedaan, in 1999, toen hij beleggersbank Alex opzette. Dat was de eerste tussenhandelaar die zich op particuliere beleggers richtte. Met Knab wilde hij een nieuwe consumentenbank in de markt zetten.

Frijters wil met zijn bank alles zo transparant en eenvoudig mogelijk voor de klanten doen. Geen filialen, maar via internet, waarop klanten alles kunnen regelen. Zij kunnen zelf alle eigen financiële gegevens invoeren: inkomsten, uitgaven, bezittingen, schulden, pensioenopbouw etc. Op basis daarvan rolt er financieel overzicht uit waarmee de klant aan de slag kan. Eerder met pensioen? Even de leeftijd verzetten en direct is te zien wat er verandert in de financiële situatie. Klanten kunnen ook de betaalrekening aanvullen vanaf de spaarrekening als rood staan dreigt. Daarmee voorkomt een klant dat hij rente betaalt voor rood staan. Ook denkt de bank mee als uit de financiële gegevens blijkt dat hij bijvoorbeeld fiscaal voordeel uit een leaseauto kan halen.

Een te grote stap

Het hoofdkantoor van Knab staat op een onopvallend bedrijfsterrein in Hoofddorp. Er werken 70 mensen. Frijters wil graag vertellen hoe zijn bank er na twee jaar voor staat. Hij begint positief en zegt dat hij „helemaal niet ontevreden” is. „Eigenlijk alles wat ik in mijn hoofd had aan mogelijkheden en producten voor klanten hebben we nu bij Knab.” Hij noemt de „alerts” die klanten krijgen, bijvoorbeeld als er iets verandert in hun financiële situatie. Ook krijgen ze een berichtje mocht de spaarrente bij een andere bank hoger zijn. „Dan laten we dat eerlijk weten”, zegt Frijters. Maar, voegt hij er aan toe, dat is nog niet gebeurd. Binnenkort komt Knab weer met wat nieuws, vertelt Frijters. „Ik kan nog niet zeggen wat, maar het heeft te maken met mobiel betalen.”

Tot zover het marketingverhaal. Knab paste afgelopen jaar een paar keer de strategie aan, omdat de bestaande niet leek te werken. Het basisprincipe van Knab was dat een klant 15 euro per maand zou betalen en in ruil daarvoor het totale Knab-pakket kreeg. Dat bleken veel mensen veel te duur te vinden. „Het was een te grote stap”, geeft Frijters toe. In de praktijk is het lastiger dan hij dacht om mensen bij hun bestaande bank weg te lokken. De 30.000 klanten die Knab in het eerste jaar wilde binnenhalen, kwamen niet. „Ik had gehoopt dat mensen het sneller zouden oppakken.”

Nu heeft Knab ook een pakket voor 5 euro per maand, al krijgt de klant dan niet de toegang tot de financiële planning. Gratis proberen kan inmiddels ook, maar met minder service. Volgens Frijters zijn die goedkopere pakketten niet per se bedoeld om meer klanten te lokken, maar was er gewoon vraag naar. „Sommige klanten belden dat ze nog helemaal niet met hun financiële planning bezig waren en dat ze bijvoorbeeld alleen bij ons wilden sparen. Dat kan nu.”

Imagoprobleem

Sinds begin dit jaar richt Knab zich ook op kleine zelfstandigen. Deze zzp’ers kunnen een zakelijke rekening bij Knab openen. Volgens Frijters is dit – „echt een hele mooie propositie” – een groot succes. „Per week komen er nu rond de 1.000 klanten bij.” Maar die klanten betalen ook 5 euro per maand, waardoor Knab meer klanten nodig heeft om winst te maken.

Hoeveel zakelijke klanten de bank inmiddels hebben gevonden, wil Frijters niet zeggen. En ook niet hoeveel klanten de bank in totaal heeft. Sterker nog, Frijters wil eigenlijk helemaal niets zeggen. De transparantie van Frijters bank blijkt niet zo heel ver te gaan. Zo wil hij ook helemaal niets zeggen over de financiële resultaten de afgelopen jaren.

Hoeveel spaargeld heeft Knab weten op te halen bij klanten? „Daar ga ik niets over zeggen. Dat heb ik zo afgesproken met de aandeelhouder.” Of dat niet wat gek is voor een bank die zegt alles anders en transparant te doen? „Een paar honderd miljoen, maar geen miljard. Dat is alles wat ik er over zeg.”

Die aandeelhouder is Aegon. Knab is volledig eigendom van deze verzekeraar, die de laatste jaren kampt met een imagoprobleem door massaal verkochte woekerpolissen. Maar Frijters denkt niet het daarmee te maken heeft dat klanten niet massaal zijn overgestapt naar Knab. „Sommige mensen vragen mij wel eens waarom Knab geen onderdeel is geworden van Google of Apple. Maar ik weet dat mensen ook financiële zekerheid zoeken en dan is Aegon een perfecte partij.” Frijters zegt dat Aegon nog steeds heel enthousiast is over Knab. Natuurlijk heeft hij met de aandeelhouder rendementseisen afgesproken. „Maar ik krijg echt de tijd wel om deze bank op te bouwen.”

Vierde speler van Nederland

In het jaarverslag van Aegon Bank, waar Knab onder valt, staat ook helemaal niets over de financiële positie van het nieuwe dochterbedrijf. In het 136 pagina’s tellende jaarverslag komt het woordje Knab minder dan tien keer voor. De resultaten van Knab zijn verwerkt in het geheel. De banktak van de verzekeraar maakte over 2013 een verlies van ruim 12,8 miljoen euro. Wel staat er dat 2014 voor Aegon Bank heel belangrijk is. „Knab is goed gepositioneerd voor goede verdere commerciële ontwikkeling en het aantrekken van meer klanten.”

Het enige waar de buitenwereld op af kan gaan, is het enthousiaste verhaal van Frijters. Zijn doelstelling is niet veranderd. „Onze ambitie is om in vijf jaar break-even te draaien.”

Bij de start in 2012 zei Frijters dat daar 100.000 klanten voor nodig zijn. Maar met de goedkopere pakketten moet dat aantal omhoog. Daarna wil Frijters doorgroeien. „Over een jaar of tien hoop ik de vierde speler van Nederland te zijn.”

    • Tom Kreling