Vanaf vandaag moeten we 18 tekens onthouden

Het vertrouwde rekeningnummer is verleden tijd. Vanaf vandaag moet iedereen in Nederland zijn overgestapt op het IBAN-systeem.

Illustratie Studio NRC

1 Waarom veranderen de rekeningnummers?

De invoering van het International Bank Account Number (IBAN) is onderdeel van het streven naar één betalingssysteem in Europa (SEPA). In feite is dat een soort Schengenzone voor geld. Geld moet zonder oponthoud stromen. Dat zou het betalingsverkeer eenvoudiger maken. Met IBAN is iedere bankrekening in Europa even lang en op dezelfde manier opgebouwd: 18 cijfers en letters. Voor het oude rekeningnummer staat voortaan een landcode (NL), een controlecijfer en een bankencode (bijvoorbeeld INGB). Het oude rekeningnummer wordt met nullen aangevuld tot 10 cijfers.

2 Waarom nu?

IBAN zou al een half jaar geleden worden ingevoerd, maar het Europees Parlement besloot dat uit te stellen. Veel bedrijven waren nog niet klaar voor de omschakeling. En zo’n 20.000 van de 1,2 miljoen bedrijven in Nederland zijn dat na vandaag nog steeds niet, denkt De Nederlandsche Bank (DNB). Die lopen het risico dat betaalopdrachten worden geweigerd. Dan kan het gebeuren dat rekeningen niet meer automatisch worden betaald of dat geen geld bij klanten kan worden geïnd. DNB verwacht dat eind deze maand problemen ontstaan, vooral bij de uitbetaling van salarissen. Als het misgaat, moeten ondernemers iedere incasso handmatig corrigeren.

3 Waarom zijn nog niet alle bedrijven overgestapt?

Dat komt mogelijk doordat aan het overstappen kosten zijn verbonden. Software moet worden aangepast of vernieuwd, net als de administratie en zaken als briefpapier. En IBAN was tot vandaag alleen nodig voor transacties van en naar het buitenland. De meeste ondernemers opereren volgens DNB nationaal.

4 Wat verandert er voor consumenten?

Als consumenten geld willen overmaken, moeten zij voortaan zelf een IBAN-nummer invullen. Op internet werden oude rekeningnummers tot vandaag automatisch veranderd, maar daar is nu een einde aan gekomen. Overigens tot ongenoegen van veel ouderen , blijkt uit onderzoek van ouderenbond Anbo. Bijna de helft van de ouderen vindt het IBAN-nummer „irritant”. Ook hebben ouderen moeite met het onthouden van het nieuwe nummer, dat soms twee keer zo lang is. Speciaal voor hen heeft De Nederlandsche Bank met de educatieve site steffie.nl afgelopen juni daarom de site zowerktiban.nl gemaakt, met uitleg over IBAN. De site richt zich ook op mensen met een handicap en laaggeletterden.

    • Stefanie Amirkhan