Verlies voor Telegraaf Media Groep

AMSTERDAM - Exterieur van de Telegraaf Media Group. Telegraaf Media Groep (TMG) gaat minimaal 425 banen schrappen. Het mediabedrijf, bekend van dagblad De Telegraaf en roddelblad Prive, wil daarmee zijn winstgevendheid vergroten. Dit maakte de onderneming vrijdag bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. ANP PHOTO KOEN VAN WEEL Foto ANP

Telegraaf Media Groep (TMG), het moederbedrijf van onder andere dagblad De Telegraaf en radiozender Sky Radio, heeft in het eerste halfjaar verlies gemaakt. Dat maakt TMG vrijdag voorbeurs bekend.

De winst voor aftrek van kostenposten zoals belastingen daalde van 26,8 miljoen euro in de eerste zes maanden van vorig jaar, naar 21,2 miljoen euro dit jaar. Netto boekte het bedrijf zelfs een verlies van 300.000 euro, terwijl vorig jaar over de eerste zes maanden de nettowinst nog 14 miljoen euro was. De omzet daalde van 268 miljoen euro naar 253 miljoen euro, een afname van 5 procent.

De advertentie- en oplage-omzet waren lager dan verwacht, meldt TMG in een verklaring. Ook waren de verkoopkosten hoger.

Het mediabedrijf is aan het bezuinigen, onder meer door de gratis krant Sp!ts te stoppen, en meldt dat dat sneller gaat dan verwacht. Hierdoor kon de tegenvallende omzet “deels worden opgevangen”, schrijft bestuursvoorzitter Geert-Jan van der Snoek.

    • Anna Vossers