De VVV wordt WWW

Foto ANP

De slogan is veelbelovend: “Voor de leukste tips en ideeën ga je naar de VVV!” En de vroegere Vereniging voor Vreemdelingenverkeer is naar eigen zeggen ook een “een ijzersterk consumentenmerk”, “alom bekend” en “bovendien heel waardevol voor consument en stakeholders”. In werkelijkheid  gaan VVV-filialen de laatste jaren met grote regelmaat over de kop.

Meer faillissementen

Lokale VVV’s zijn franchises. Van VVV Nederland kopen zij het recht om een plaatselijke vestiging te mogen openen. Vaak krijgen ze subsidie van de gemeente.

Vorige week werd het faillissement aangekondigd van het Veluws Bureau voor Toerisme (waar de VVV-kantoren in Voorst/Twello, Nunspeet, Epe en Ede onder vallen), vorig jaar gold dat onder meer voor de VVV Kop van Noord-Holland en Baarn. Uit bij VVV Nederland opgevraagde cijfers blijkt dat het aantal van die zelfstandige filialen in drie jaar tijd met 26,7 procent daalde.

Dat komt ten dele doordat de gemeente het als geldschieter laat afweten. Zo zetten Sliedrecht en Tubbergen de subsidie stop. Wat er dan gebeurt ziet men in Lauwersland waar de VVV sinds dit jaar is gesloten.

Ook VVV Nederland boekt verlies

Moederorganisatie VVV Nederland boekte bovendien de laatste drie jaar ook flinke verliezen, zo blijkt uit de jaarrekeningen.

Maar volgens de VVV gaat het prima

Hoewel het bedrijfsresultaat bij veel bedrijven leidend is, geldt dat volgens VVV-belangenbehartiger Sarel Tempelman niet voor VVV Nederland. Vanwege de vermaarde VVV-bonnen die nog steeds het leeuwendeel van de omzet bepalen is de VVV in grote mate afhankelijk van rentebaten, en die zijn niet meegeteld bij het bedrijfsresultaat. Tempelman kijkt liever naar het resultaat na belastingen. Daar werd alleen vorig jaar een eenmalig verlies  geleden. “En dan is er ook nog een zeer gezond eigen vermogen van bijna 10 miljoen euro.”

Wat betreft de lokale filialen zegt Tempelman ook dat het zo slecht niet gaat. “De wereld digitaliseert en dat zie je terug.” Het gevolg is volgens Tempelman vooral dat de verschijningsvorm verandert: bijvoorbeeld van filiaal naar digitale informatiepaal. Zo telt de VVV voortaan niet meer in filialen, maar in ‘contactpunten’. En daar tellen ook de i-punten (een tablet als informatiepunt ) in mee. Zo geteld is er zelfs groei.

Al ziet niet iedereen dat zo

Toerisme-expert Vincent van Dijk van HBMEO is beduidend minder positief over de toekomst van de VVV. “Ik denk dat de VVV zichzelf compleet opnieuw moet uitvinden, wil ze in de toekomst bestaansrecht houden.” Hij ziet dat veel steden steeds serieuzer bezig zijn met city marketing en ervoor kiezen om het toerismebudget te besteden aan city marketingorganisaties. En dan zijn er ook de toeristen zelf:

“Tegenwoordig bereiden mensen hun vakantie voor via internet, is er een overvloed aan hippe stadsgidsjes verkrijgbaar, zijn er apps, spelen social media een grote rol. Een reis boeken gaat via internet, spoorwegen zorgen voor passende informatie over plaatsen. Stadskaarten worden overbodig door smartphones en zijn tegenwoordig op elk station en bij elk hotel te krijgen.”