Amazon en Flipkart smijten met miljarden in India

People walk past the skyline of the Marina Bay central business district in Singapore in this April 26, 2013 file photograph. Banks have a new buzzword to describe their strategy in Asia: diplomacy. Stung by regulatory probes into allegations ranging from the hiring of the offspring of senior state officials in China to rate manipulation in Singapore, and grappling with reams of new rules brought in after the global financial crisis, firms are going on a charm offensive with the region's regulators and governments. REUTERS/Edgar Su/Files (SINGAPORE - Tags: CITYSCAPE BUSINESS) Foto Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Amazon wil de komende jaren 2 miljard dollar investeren in zijn Indiase internetwinkel. Rivaal Flipkart – opgericht door twee oud-werknemers van Amazon – haalde 1 miljard op bij investeerders om zijn activiteiten in India te kunnen uitbreiden.

Amazon-topman Jeff Bezos heeft India bestempeld als de grootste groeimarkt voor online winkelen ter wereld, schrijft The Times of India. De verwachting is dat de markt de komende jaren exponentieel zal groeien.

Een investeerder in Flipkart zegt tegen The Times of India dat er waarschijnlijk ruimte is voor één dominante internetwinkel in het land. Amazon heeft die positie in veel andere landen al veroverd, maar in India heeft het in Flipkart een sterke rivaal. Beide internetbedrijven zullen de komende jaren veel investeren in mobiele technologie. Op dit moment haalt Flipkart al 50 procent van zijn omzet uit verkopen via smartphones.

Fastfoodverkopen in China ingestort

Als gevolg van het voedselschandaal met bedorven vlees in China, zijn de verkopen van buitenlandse fastfoodketens ingestort. CNBC schrijft dat McDonald’s, Pizza Hut en KFC de afgelopen tien dag fors minder omzet hebben geboekt.

Vorige maand werd bekend dat er bij een leverancier van de fastfoodketens werd gerommeld met de houdbaarheidsdata van vlees, en zelfs bedorven vlees opnieuw werd verpakt.

Yum Brands, de eigenaar van Pizza Hut en KFC, waarschuwt nu dat het voedselschandaal “significante, negatieve” schade toebrengt aan de omzet van de fastfoodketens. Het bedrijf zei in een verklaring, zo meldt CNBC, dat als de crisis voortduurt, het schandaal ook gevolgen zal hebben voor de jaaromzet.

China is de belangrijkste markt voor Yum. De beurskoers van het bedrijf is sinds het uitbreken van het voedselschandaal met 12 procent gedaald. De Japanse tak van McDonald’s, waar het vlees ook aan is verkocht, heeft al gezegd dat de omzet tot wel 20 procent is afgenomen.

Zowel voor McDonald’s als voor Yum staat er veel op het spel. Tot nu toe zagen Chinese consumenten, die met enige regelmaat worden opgeschrikt door voedselschandelen, buitenlandse bedrijven als ‘veilig’. Dat blijkt dus niet te kloppen.

De problemen bij McDonald’s worden ook veroorzaakt doordat het bedrijf alle banden met de leverancier, OSI, heeft verbroken. Daardoor kampen veel vestigingen nu met een vleestekort.

India blokkeert belangrijk vrijhandelsakkoord

De Wereldhandelsorganisatie WTO is er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken over een belangrijke vrijhandelsovereenkomst, bericht persbureau Reuters.

India weigerde het verdrag, waarin de 159 lidstaten van de WTO afspraken douaneprocedures te versoepelen, te ondertekenen omdat het meer vrijheid wilde om zijn binnenlandse voedselvoorziening te beschermen. Het land wil meer mogelijkheden om zijn binnenlandse graanproductie te subsidiëren en meer graanvoorraden aanhouden dan WTO-regels toestaan.

Vorig jaar werd er al een akkoord bereikt over het vrijhandelsverdrag, maar India begon daarna alsnog te protesteren. Gisteravond had het verdrag geratificeerd moeten zijn, maar dat gebeurde dus niet.

Het vrijhandelsverdrag zou het eerste zijn in bijna twintig jaar. Nu de onderhandelingen opnieuw zijn mislukt, zullen volgens Reuters groepjes eensgezinde landen binnen de WTO zelf afspraken gaan maken, in plaats van te blijven streven naar wereldwijde akkoorden.

    • Dolf de Groot