Aber warum gaat het zo snel met Audi?

Audi ziet omzet en winst stijgen

Het Duitse autobedrijf heeft de afgelopen zes maanden een omzet geboekt van 26,7 miljard euro, een stijging van bijna 6 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook de winst is gestegen: met 1,5 procent naar 2,7 miljard euro.

Minder positief is dat de productiekosten van het bedrijf het afgelopen half jaar ook omhoog zijn gegaan - met dik 8 procent - en dat de operationele winstmarge nog iets verder is gedaald, naar 10 procent.

De nieuwe dienstauto van koning Willem-Alexander. Winnaar van de 24 uur van Le Mans. World Car of the Year 2014. Én - misschien nog wel het mooist - de ‘wheels’ van Iron Man. Het Duitse Audi is het allemaal. En dan was - zegt het bedrijf zelf - afgelopen half jaar wat betreft autoverkopen ook nog eens het beste ooit.

Het gaat goed met het luxemerk, dat al sinds de jaren ’60 in handen is van Volkswagen. Vandaag komt het concern met naar verwachting fraaie halfjaarcijfers. Waarom is de fabrikant uit Ingolstadt zo succesvol?

De cijfers achter de jubelstemming

Eerst even: cijfers. In het afgelopen half jaar verkocht Audi wereldwijd ruim 869.000 auto’s. Dat is ruim 11 procent meer dan dezelfde periode vorig jaar.

In Europa - de belangrijkste afzetmarkt - werden in met name Spanje en het Verenigd Koninkrijk meer Audi’s verkocht. Vooral de A3 - World Car of the Year 2014 - deed het goed.

In China, waar de vraag naar luxe modellen - en dan vooral de Europese - steeds groter wordt, verkocht Audi in juni meer dan 50.000 auto’s. Ten opzichte van vorig jaar is dat een stijging van dik 20 procent. Ter vergelijking: naaste concurrent BMW kwam niet verder dan een kleine 37.000 stuks.

En ook in de Verenigde Staten groeit Audi. Eindigde het vorig jaar nog als vijfde achter het Amerikaanse Cadillac, inmiddels hoeft het alleen nog Lexus - het luxemerk van Toyota -, BMW en Mercedes voor zich te dulden.

Hoe kan dat?

Audi wordt steeds hipper. In China, waar de Audi A6 al jaren dé auto van de elite is, mikt het bedrijf steeds meer op jonge klanten. In Peking werd daartoe vorig jaar een interactieve showroom geopend.

En, net als in China, heeft Audi de A3 in de VS als ‘budget’ model - maar met ‘premium’ status - in de markt gezet. De prijs begint onder de 30.000 dollar. Dat moet jonge, succesvolle Amerikanen ertoe verleiden Audi-adept voor het leven te worden.

Dat het merk een imago heeft van technische vooruitstrevendheid, helpt. Het aantal Audi’s dat in Silicon Valley rondrijdt, neemt toe. En dat Tony Stark - beter bekend als Iron Man - in een R8 rijdt, draagt daaraan bij.

https://www.youtube.com/watch?v=SX71NUNhUjY

En Audi investeert. Niet een beetje, maar de komende vier jaar naar eigen zeggen ruim 22 miljard euro. In onder meer nieuwe modellen en nieuwe productiefaciliteiten. En in nieuwe techniek: denk aan elektrisch rijden, maar ook zelfsturende auto’s.

Is er dan echt alleen maar goed nieuws te melden?

Nee, want van de drie Duitse luxemerken is BMW wereldwijd nog altijd de grootste. Mercedes probeert ondertussen de achterstand op Audi in China goed te maken: het steekt 19 miljoen dollar (14 miljoen euro) in de training van lokale dealers.

Audi zelf moet vooral iets zien te doen aan zijn dalende operationele winstmarge - het deel van iedere euro die binnenkomt dat uiteindelijk als winst overblijft. Die ratio daalde afgelopen jaar namelijk van 11 procent naar iets meer dan 10 procent. Het bedrijf is inmiddels begonnen aan een grote “fitness”-operatie om kosten te drukken. Wat er precies gaat worden aangepakt, is niet duidelijk.

En dan is er nog Rusland. Een van de weinige landen waar de verkoop het afgelopen half jaar daalde. Maar of het bedrijf daar mee zit, is twee: er werden 215 Audi’s minder verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Op een totaal van 18.000.

    • Harrison van der Vliet