Waarom geloven beleggers nog in het verliesgevende Twitter?

Foto AP

Een omzetgroei van 124 procent, resultaten boven verwachting, stijging op de beurs. Dinsdagavond was het plotseling weer feest voor Twitter na presentatie van de halfjaarcijfers. ‘s Ochtends nog voorbeeld van de tweede internetbubbel, ‘s avonds weer opgeblazen. Waarom?

Flink meer omzet

Na een teleurstellend eerste kwartaal, schoot de omzet van het sociale netwerk de afgelopen drie maanden hard omhoog.

Maar - minder positief - Twitter draait nog wel steeds fors verlies: afgelopen kwartaal ruim 145 miljoen dollar (108 miljoen euro).

Desondanks houden beleggers vertrouwen. Verlies is voor een internetbedrijf namelijk minder van belang, zolang het aantal gebruikers maar blijft stijgen. Het geld komt later.

Precies dat probleem lijkt Twitter - in ieder geval afgelopen kwartaal - te hebben aangepakt. Nam het aantal actieve gebruikers eerst maar traag toe, de afgelopen twee kwartalen ging dat weer iets beter. Gebruikers keken bovendien vaker op Twitter.

Én, vooral belangrijk: de advertentie-opbrengsten per gebruiker stegen afgelopen kwartaal. Goed voor de winst, ooit.

Een kritische kanttekening: het WK voetbal viel voor de helft in dit kwartaal. Dat zou het Twitter-gebruik een impuls kunnen hebben gegeven. Volgens topman Dick Costolo valt dat echter wel mee. Het laatste kwartaal van 2014 zal het pas definitief kunnen uitwijzen.