Super Mario kan niet op tegen Angry Birds

Foto AFP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het Japanse gamesbedrijf Nintendo heeft in de afgelopen drie maanden een nettoverlies geleden van 97,3 miljoen Amerikaanse dollar (72 miljoen euro). In dezelfde periode vorig jaar maakte het bedrijf omgerekend zo’n 62 miljoen euro winst.

Volgens weblog Boy Genius Report heeft Nintendo veel last van tegenvallende verkopen van zijn spelcomputers Wii U en de draagbare 3DS. Lang leek Nintendo te kunnen denken dat het niet zou leiden onder de opkomst van spelletjes-apps voor tablets en smartphones, schrijft bgr.com. Net als Nokia ooit dacht dat het de meest populaire telefoons bouwde.

Van de draagbare spelcomputer 3DS werden dit voorjaar maar 800.000 exemplaren verkocht. In dezelfde periode werden er wereldwijd 200 miljoen smartphones verkocht. Het probleem is daarmee in een keer duidelijk. Volgens Boy Genius Report heeft Nintendo te lang vastgehouden aan het succesvolle begin van de 3DS, maar is het hoog tijd dat er ook spelletjes voor smartphones en tablets gemaakt gaan worden.

China wordt grootste biermarkt

In China wordt al twee keer zoveel bier gedronken als in de VS. Maar binnen drie jaar zal de Chinese biermarkt ook in waarde de grootste ter wereld zijn, schrijft nieuwszender CNBC op basis van een rapport van marktonderzoeker Euromonitor.

De Chinese middenklasse breidt zich steeds verder uit. Daardoor hebben meer Chinezen meer geld om in de kroeg een glas bier te drinken. Ook de populariteit van ‘premium’ biertjes, vaak van buitenlandse merken, groeit hard. Bovendien is de Chinese bevolking jonger dan de Amerikaanse, en dus groeit het aantal potentiële bierdrinkers de komende jaren harder dan in de VS.

Euromonitor verwacht dat de omzet in de Chinese biermarkt de komende drie jaar met maar liefst 45 procent zal gaan stijgen. Volgens de marktonderzoekers staan de buitenlandse brouwers SABMiller (van onder meer Miller, Peroni en Grolsch) en het Deense Carlsberg er het beste voor om een deel van de Chinese markt te gaan veroveren. Ook het Belgische Anheuser Busch-Inbev is goed vertegenwoordigd in China.

De twee plagen van Samsung

Het Zuid-Koreaanse technologieconcern heeft in het tweede kwartaal van dit jaar twintig procent minder winst geboekt in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In de maanden april, mei en juni liep de winst terug naar 6,1 miljard dollar.

De teruglopende winst komt vooral voor rekening van de mobieltjesdivisie van Samsung. Daar liept het operationeel resultaat met 30 procent terug.

Volgens The Wall Street Journal wordt Samsung op twee fronten fors beconcurreerd. Op de markt voor goedkope smartphones worden de relatief dure telefoons van Samsung weggeblazen door producenten uit China, die tegenwoordig ook in het westen actief zijn. En in het topsegment lijkt Apple volgens The Wall Street Journal aan de winnende hand te zijn.

Het is voor het eerst in drie jaar dat de nettowinst van Samsung afneemt. Het operationeel resultaat loopt al voor het derde kwartaal op rij terug.

De verwachtingen voor het komende halfjaar zijn volgens het bedrijf nog “onduidelijk”. “De concurrentie in de mobiele telefonie-sector zal toenemen”, stelt het bedrijf in een verklaring. Volgens analisten zou Samsung zich meer moeten gaan toeleggen op goedkope smartphones. The Wall Street Journal analyseert hier ook de andere bedrijfsonderdelen van het tech-concern.