Publieke omroep mogelijk snel beboet voor volgen sitebezoeker

De NPO krijgt een maand de tijd om sitebezoekers de keuze te geven om al dan niet op internet gevolgd te worden.

Als de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) sitebezoekers niet binnen een maand een welgeïnformeerde keuze laat maken voor of tegen privacygevoelige cookies, dan volgt een boete van maximaal 125.000 euro. Dat maakte de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vanochtend bekend. De NPO beheert tientallen websites van omroepen, radio- en tv-programma’s en Uitzending Gemist. Op deze sites worden bij het laden van pagina’s vaak al zogenoemde ‘tracking cookies’ op computers en smartphones van bezoekers geplaatst. Hiermee volgt de NPO het klik- en surfgedrag om te kijken of omroepsites de juiste doelgroepen aantrekken.

Ook plaatsen advertentienetwerken dit soort cookies via sites van de NPO. Daarmee wordt het surfgedrag ook buiten NPO-sites gevolgd om internetgebruikers advertenties voor te schotelen die zijn afgestemd op hun persoonlijke interesses. Iemand die op NPO-sites reisprogramma’s bekijkt en daarna zoekt op vliegtickets, krijgt bijvoorbeeld aanbiedingen voor lastminutereizen voorgeschoteld.

De telecomwet schrijft voor dat dit soort cookies alleen geplaatst mag worden als sitebezoekers daar expliciet toestemming voor geven. Als de NPO die keuze niet binnen een maand biedt, volgt een dwangsom van 25.000 euro per week tot een maximum van 125.000 euro.

Veel Nederlandse sites overtreden de cookiewetgeving. „Vanwege hun voorbeeldfunctie is de ACM nu met haar handhaving begonnen bij overheidssites als die van de NPO”, aldus Anita Vegter, bestuurslid van de ACM.

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) schreef onlangs al een kritisch rapport over gegevens van sitebezoekers die de NPO zonder toestemming via cookies verzamelt. Ook het CBP dreigt met een boete.