Kartelonderzoek Randstad draait om uitzendwebsite Pixid

Foto ANP

Update 8.00 uur: Randstad ziet winst en omzet groeien

Het uitzendbureau heeft in het tweede kwartaal de winst en omzet zien groeien. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die vanochtend zijn gepresenteerd. De omzet steeg met vier procent tot 4,3 miljard euro, het bedrijf maakte 94 miljoen euro winst. In een reactie op de cijfers zegt topman Jacques van den Broek dat “het geleidelijke herstel op alle markten doorzet”.

De uitzendbranche trekt weer aan, en dus gaat Randstad vanochtend waarschijnlijk met goede halfjaarcijfers naar buiten komen: meer winst, hogere omzet. Een vraag die nog wel speelt: wat is er met het bedrijf aan de hand in Frankrijk, een van de belangrijkste landen voor Randstad?

Een jaar geleden nam de Franse mededingingsautoriteit na invallen in Parijs bergen papier mee bij Randstad, Adecco en Manpower. De grote uitzendconcerns bevestigden een dag later alleen dat de Autorité de la concurrence een onderzoek was begonnen. Daarna bleef het stil, tot nu. Wat is er aan de hand?

Vormt de grootste uitzendwebsite van Frankrijk een nieuw kartel?

De mededingingsautoriteit onderzoekt opnieuw of Randstad, Adecco en Manpower zich schuldig hebben gemaakt aan kartelvorming, zegt Jacques van den Broek, de topman van Randstad die begin dit jaar aantrad. In 2009 kregen de drie bedrijven in Frankrijk al een boete opgelegd (94 miljoen euro, waarvan 18 miljoen voor Randstad) wegens verboden prijsafspraken.

Het onderzoek is volgens Van den Broek nu vooral gericht op Pixid, de gezamenlijke uitzendwebsite van de drie bedrijven. VediorBis, de Franse tak van het Nederlandse uitzendbureau Vedior (sinds 2008 in handen van Randstad) richtte dat in 2005 op met Adecco en Manpower.

Verdienen aan je concurrenten

Pixid is een platform waarop bedrijven die tijdelijk personeel zoeken en uitzendbureaus elkaar kunnen vinden. Bedrijven kunnen via de site onderhandelen over de tarieven. Papier is niet meer nodig, alles gaat digitaal, van contracten tot facturen. De inpiratie kwam uit de VS, waar zo’n vendor management system al ingeburgerd is.

Na een kabbelende beginfase is Pixid de laatste drie jaar snel gegroeid. Vorig jaar steeg de omzet met 45 procent naar 5 miljoen euro, volgens de website. “We tekenen nu jaarlijks twee miljoen digitale contracten”, zegt de Franse Pixid-directeur Étienne Colella.

“Dat komt overeen met zo’n 15 tot 18 procent van de Franse markt.”

Via Pixid verdienen de drie multinationals zo een beetje aan de zaken van hun kleinere concurrenten in Frankrijk. Er maken 6.500 uitzendbedrijven gebruik van, volgens de website. De geschatte waarde van alle arbeidscontracten die via Pixid passeren, was eind vorig jaar 2 miljard euro.

Heeft Randstad nu een groot probleem?

De Europese Commissie gaf Adecco, Manpower en VediorBis in 2004 toestemming voor de invoering. Er was “geen enkel risico” dat Pixid een “dominante positie” in de markt zou verwerven, concludeerde de Commissie destijds na onderzoek. De website zou concurrentie kunnen krijgen van grote IT-bedrijven.

Over het nieuwe onderzoek van de Franse mededingingsautoriteit zegt ook Pixid-directeur Colella zich geen zorgen te maken.

“Het maakt deel uit van de terugkerende onderzoeken naar de uitzendmarkt. De autoriteit wil weten of de grote spelers prijsafspraken maken.”

En dat Pixid als pionier en als bedrijfsonderdeel onderzocht wordt is logisch, zegt Colella.

“Ze willen weten wie we zijn, hoe we werken en ons gedragen. Het is heel praktijkgericht.”

Ook topman Van den Broek van Randstad noemt het huidige onderzoek naar prijsafspraken “geen hoofdpijndossier”.

“Heb je er alles aan gedaan om te voorkomen dat dit (prijsafspraken, red.) ooit nog plaatsvindt? Dat lijkt me uitstekend. We zijn erg tegen dit gedrag. We hebben er alle vertrouwen in.”