In de echte wereld blijken visitekaartjes nog handig en gewild

Het papieren tijdperk voorbij? Voor visitekaartjes niet, merkt het wereldwijd opererende Vistaprint. Het bedrijf kwam gisteren met jaarcijfers en niet alles gaat goed. Het succes en de drie problemen van Vistaprint.

Visitekaartjes blijven gewild

De omzet is in het afgelopen jaar met 9 procent gestegen tot 1.270 miljoen dollar (948 miljoen euro). Het aantal werknemers neemt al jaren toe; dit jaar worden 150 nieuwe mensen bij Vistaprint in Nederland aangenomen. Het bedrijf kocht onlangs ook nog voor 24 miljoen euro het Nederlandse Drukwerkdeal.nl op.

Vistaprint is vooral bekend van de gratis visitekaartjes, maar maakt ook muismatten, flyers, bedrukte shirts, telefoonhoesjes, kalenders, fotoboeken, spandoeken en websites. Is de toekomst van het bedrijf dan digitaal? Dat valt wel mee. Vistaprint haalt zijn omzet nog voornamelijk uit print, en zo’n 30 procent van de omzet komt van de visitekaartjes.

Volgens het bedrijf werken veel klanten – kleine ondernemers – in de „fysieke wereld” en blijft zo de behoefte aan visitekaartjes ook in het digitale tijdperk belangrijk. Facebook-pagina’s en websites zijn extra, niet in plaats van de visitekaartjes.

De winst loopt wel terug

Vistaprint verkoopt wel meer, maar houdt er minder aan over: de winst loopt de laatste jaren terug. Dit jaar gaat het iets beter: de winst was 43 miljoen dollar, na 29 miljoen vorig jaar. Maar Vistaprint haalde die winst voornamelijk in december – als kaarten en kalenders worden besteld –, de overige kwartalen vielen tegen.

Europa haakt af

Vistaprint is van oorsprong Frans. Maar de thuismarkt doet het slechter. Vorig jaar nam het aandeel van Europa in de totale omzet voor het eerst licht af, en dit jaar opnieuw.

In het laatste jaarverslag noemt het bedrijf de omzetdaling in Europa een factor waardoor het bedrijf zijn omzet- en winstdoelen niet zou kunnen halen. Het schrijft over „teleurstellende” groei.

De klanten zijn verkeerd

Vistaprint maakt gratis visitekaartjes om klanten te trekken in de hoop dat die vervolgens andere producten bij het bedrijf kopen. Maar die andere producten zijn niet bekend genoeg. Het imago van gratis visitekaartjes blijft aan Vistaprint kleven. Het bedrijf wil „richting een merk dat kleine ondernemers herkennen als een eenvoudigweg betere plek om hun bedrijf te promoten”. En intussen wil het niet de oude klanten, die vooral gratis wilden, kwijtraken. Dat streven verloopt nog niet soepel. Op de website van Vistaprint zijn nog tal van kortingsacties en het aantal nieuwe klanten nam afgelopen jaar af.