Wasmachine stuk? Even Skypen

Elke week belicht nrc.next een start-up met potentie. Deze week: videobellen met de monteur

Bedrijf: www.monteuropafstand.nl

Oprichter: Jelle Hylarides (44)

Wat is het probleem?

Wasmachine kapot. Wat te doen? Een heel stappenplan: eerst een monteur zoeken, vervolgens een afspraak maken, een ochtend vrij vragen om op de monteur te wachten, voorrijdkosten betalen... En dan blijkt gewoon de afvoer verstopt en staat de monteur binnen vijf minuten weer buiten. Soms is een afspraak maken met een monteur zó tijdrovend, dat je liever maandenlang met een lekkende kraan of kapotte wasmachine blijft doormodderen. De start-up Monteur Op Afstand is dan precies wat je nodig hebt. Door te videobellen met een monteur kun je technisch advies inwinnen.

Hoe werkt het?

Op de site vind je een groepje witgoedmonteurs met daarbij hun Skypestatus. Via videobellen op je telefoon (Facetime of Skype) kun je verbinding maken met een van hen. Al bellend kom je er samen achter wat het probleem is. Hoe je het probleem wilt oplossen kun je zelf bepalen. De ene keer is het een kwestie van zelf even naar de bouwmarkt gaan, de andere keer kun je direct een afspraak maken.

Hoeveel kost dit?

De dienst is gratis, vooralsnog. Oprichter Jelle is nog aan het nadenken over het verdienmodel: ofwel de monteurs moeten een bedrag betalen om op de site te staan, ofwel hij neemt een percentage per opdracht die uit het telefoongesprek volgt.

Wat moet er nog gebeuren?

De site staat nog in de kinderschoenen. Een goede lay-out, een betaalsysteem en een manier om de monteurs te recenseren ontbreken nog. Er hebben al wel investeerders interesse getoond en de start-up was genomineerd voor de ASN Bank Wereldprijs 2013 en de TEDx Amsterdam Award 2013.