Verzekeringspremies vliegmaatschappijen gaan fors omhoog

Foto ANP

Na de recente vliegrampen met onder meer vlucht MH17 gaan de verzekeringspremies voor luchtvaartmaatschappijen “aanzienlijk” omhoog. Aan het einde van dit jaar moet zo’n 80 procent van de contracten met de luchtvaartmaatschappijen vernieuwd worden. Dat zegt JLT Aerospace-directeur Nigel Weyman. Hij onderhandelt namens veel luchtvaartmaatschappijen met de verzekeraars. Het gaat om de ‘war risk’-premie, die materiële schade als gevolg van oorlog of terrorisme dekt.

1. Waarom moeten de premies omhoog?

Twee weken geleden raakten bij een aanslag op de vlieghaven van de Libische stad Tripoli twintig vliegtuigen beschadigd. Kort daarna stortte de MH17 van Malaysia Airlines neer.

In beide zaken lijkt het om oorlogsschade te gaan. War risk-schade dus. Het totale bedrag van de war risk-premies die verzekeraars ontvangen is zo’n 60 miljoen dollar (44,7 miljoen euro), zegt Weyman. “Terwijl alleen al het vliegtuig van Malaysia Airlines bijna 100 miljoen dollar (74,4 miljoen euro) waard is.”

En dan is de de waarde van de vliegtuigen op de luchthaven van Tripoli niet eens meegeteld. Weyman:

“Omdat het moeilijk is om daar onderzoek te doen, zijn er slechts schattingen. Die lopen uiteen van tussen de 300 en 600 miljoen dollar.”

Met andere woorden: de betaalde premies zijn op dit moment veel lager dan de schade die geleden wordt. En dat baart verzekeraars zorgen. In totaal betaalden de bijna 250 luchtvaartmaatschappijen afgelopen jaar zo’n 1,4 miljard dollar (1,1 miljard euro) aan alle verzekeringspremies bij elkaar. Dan gaat het bijvoorbeeld ook om ‘all risk’-premies, die materiële schade door andere oorzaken en aansprakelijkheidsclaims vergoeden.

2. Hoe hoog worden de war risk-premies straks?

Dat is moeilijk te zeggen, zegt Weyman. Hij schat op basis van gesprekken die hij afgelopen week voerde dat het om een “aanzienlijke” verhoging gaat. Het doet denken aan wat er gebeurde na de aanslagen op het WTC in New York. Toen verdriedubbelden de premies zowat.

“Verzekeraars zagen de wereld veranderen. Oorlogsschade aan een vliegtuig leek opeens een veel realistischere mogelijkheid. Daar moesten ze zich op aanpassen.”

De jaren daarna daalden de premies weer.

3. Kunnen verzekeraars gevaarlijke vliegroutes verbieden?

In theorie wel, zegt Weyman. “Dat maakt dan gewoon onderdeel uit van de nieuwe afspraken.” Hij verwacht niet dat het veel zal gebeuren. Uiteindelijk vertrouwen de meeste verzekeraars op de analyses van overheden en luchtvaartmaatschappijen zelf.

Luchtvaartmaatschappijen zullen de stijgende kosten voor de war risk-premies moeten opvangen. En dat gebeurt ongetwijfeld via de prijs van het ticket.