Veel beter worden vegaburgers niet

Vandaag een recept voor vegetarische burgers van New York Times-auteur Melissa Clark. Het is zo lang dat er nauwelijks ruimte is voor introductie. Maar echt nodig is dat ook niet. Neem gerust van mij aan: veel beter worden vegaburgers niet.

Verhit de oven tot 220 graden. Snijd de tofu in dunne plakjes en dep droog met keukenpapier. Leg de tofu op een met bakpapier beklede bakplaat en bestrijk beide zijden met olie.

Schep de champignons om met 2 eetlepels olie, zout en peper en leg eveneens op de bakplaat. Hussel de bonen en geraspte biet om met 1 eetlepel olie en zout en peper en verspreid over een tweede met bakpapier beklede bakplaat. Plaats beide in de oven.

Rooster de bonen en bieten ongeveer een kwartier. Rooster de tofu en champignons zo’n 25 minuten tot ze het meeste vocht hebben verloren. Laat alles afkoelen.

Maal de noten in een keukenmachine. Voeg de bonen en bieten, de paddestoelen, tofu, panko of broodkruim, de kaas, eieren, mayonaise, lenteui, knoflook, paprikapoeder en ¾ tl grof zeezout toe. Gebruik de pulseknop om alles grof te malen en te mengen. Voeg de tempeh en rijst toe en puls nog een paar keer, maar maal het mengsel beslist niet te fijn. Laat afgedekt minimaal 2 uur opstijven in de koelkast.

Verdeel de burgermix in 6 porties en vorm er dikke burgers van. Leg ze nog zo lang mogelijk in de koelkast, tot vlak voor het roosteren.

Maak de barbecue aan en leg de burgers op het rooster. Grill ze 4 tot 6 minuten aan elke kant. Serveer zoals je je burgers het lekkerst vindt, bijvoorbeeld op een broodje met sla, tomaat, augurk, mayonaise, mosterd en ketchup.