Inspectie: UberPOP is illegaal

AMSTERDAM - Een chauffeur van Uber accepteert een aanvraag voor een rit van een klant. Amsterdammers kunnen met deze taxi-app meerijden met particuliere chauffeurs. Uber begint in de hoofdstad met twintig chauffeurs een proef met de nieuwe service UberPOP, die de helft goedkoper is dan een gewone taxi. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) gaat streng optreden tegen particulieren die via taxi-app Uber klanten vervoeren zonder vergunning.  Een overtreder krijgt een boete van 4.200 euro die kan oplopen tot  40.000 euro. Dat meldt een woordvoerder van de ILT. 

Vandaag maakte Uber bekend in Amsterdam te starten met UberPOP: een dienst waarbij particulieren met hun eigen auto klanten tegen betaling kunnen vervoeren.  Een taxivergunning hoort daarbij niet tot de eisen. Chauffeurs moeten minimaal 21 jaar oud zijn, een interne training volgen, een Verklaring Omtrent het Gedrag afgeven en een verzekerde en gekeurde vierdeurs auto bezitten die niet ouder is dan tien jaar. Uber regelt de betalingen en krijgt 20 procent van de ritprijs: de helft van de prijs van een reguliere taxi.

Volgens de ILT moeten Uber-chauffeurs zich houden aan  dezelfde regels als  straattaxi’s.

“Op het moment dat Uber Uberpop gebruikt/laat gebruiken overtreden zij de wet en maken wij een proces verbaal tegen hen op”,

aldus de ILT.  Uber noemt de regels ‘verouderd’. Later dit jaar wordt de wet personenvervoer geëvalueerd.

Het bedrijf, opgericht in 2009, is momenteel actief in 140 steden in 41 landen. De waarde van Uber wordt geschat op meer dan tien miljard euro. In Nederland heeft Uber momenteel bijna honderdduizend gebruikers.

Een Uber-app voor reguliere taxichauffeurs was al beschikbaar in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Chauffeurs die daar aan meedoen, werken daarnaast vaak voor een taxicentrale. Lees hier de longread die onlangs op NRC Q stond.