Haaien in een tornado, deel twee. En de studio die constant zulke films maakt

Vorig jaar was daar opeens Sharknado. Een film over haaien in tornado’s. In Los Angeles. Dat was het. Een enorme culthit werd het, en vannacht is deel twee er. Eén studio in Burbank, Californië is verantwoordelijk voor dit soort belachelijke premisses en verdient zijn geld met pure filmkitsch.

Trailer Sharknado 2: The Second One. Still via YouTube

Op het ontbijtmenu bij een Amerikaanse fastfoodketen staat iets wat een wafeltaco heet. Ei en vlees in een dubbel geklapte wafel met siroop. Een idee dat je bedenkt als je ongelofelijk stoned bent of alle andere opties hebt uitgeput. Vorig jaar kwam tv-kanaal Syfy met Sharknado, de wafeltaco onder de films. En het was een enorme hit, want het was enorm slecht. Vannacht gaat deel twee in première.

Sharknado was een film over precies dat: een tornado van haaien. Twister en Jaws in één kitscherig horrorpakket. Los Angeles werd geteisterd door haaien die uit de lucht kwamen vallen en mensen op gruwelijke wijze doodden. Dat alles met dialogen zo slecht dat je ze nog niet op papier krijgt als je heel erg hard je best doet en special effects zo nep dat Michael Bay er spontaan een rolberoerte van zou krijgen.

Maar het was zo slecht dat het goed werd. De film nam zichzelf buitengewoon serieus en dat maakte het voor veel mensen alleen maar leuker. Een groot deel van de populariteit had Sharknado absoluut te danken aan sociale media. Vooral op Twitter ging het na de première van de film op Syfy los met grappen. Het was een duidelijk voorbeeld van een hype die niet voor, maar na de uitzending begon. Om maar aan te geven: de derde keer dat de film werd uitgezonden, trok hij meer kijkers dan de twee keren ervoor.

Sharknado in twee minuten:

En zelfs recensenten konden de film waarderen. “Trots, schaamteloos en glorieus hersenloos. Sharknado geeft ‘zo slecht dat het goed is’ een nieuwe definitie voor een nieuwe generatie”, is de korte samenvatting op recensieverzamelsite Rotten Tomatoes. Van de zeventien recensies die de site er verzamelde, zijn er veertien positief. Een percentage beter dan dat voor David Finchers Fight Club. Appels met peren natuurlijk, en bovendien heeft die film meer recensies.

The Asylum: mockbusters en haaien

In tegenstelling tot de haaien in de film, kwam het idee daarvoor niet echt uit de lucht vallen. Van dit soort belachelijke scenario’s en glorieuze filmkitsch maakt één filmstudio uit Burbank in Californië zijn werk: The Asylum. In 1997 werd het bedrijf opgericht door David Michael Latt, David Rimawi en Sherri Strain en al ruim vijftien jaar verdienen zijn hun geld met films die het schemerlicht van de bioscoop nooit zagen.

The Asylum maakt lowbudgetfilms die ofwel meteen dvd’s worden, ofwel op tv worden uitgezonden, in het geval van onder andere Sharknado op Syfy. Een groot deel van de meer dan tweehonderd films die de studio op zijn naam heeft staan, is wat anderen mockbusters noemen: parodieën of varianten op blockbusters, de grote bioscoopfilms. The Asylum maakt met veel minder geld een soortgelijke film.

Die komt echter wél in hetzelfde jaar als het origineel uit, zelfs heel vlak erna of zelfs ervoor. Neem de peperdure film 10.000 BC, die begin 2008 uitkwam. Luttele maanden later was daar de versie van The Asylum: 100 Million BC. De dvd-release van The Asylums I Am Omega, hun versie van I Am Legend, was zelfs eerder dan het moment dat de film met Will Smith officieel in de bioscopen te zien was.

Naast deze zogenoemde mockbusters maakt The Asylum vaak eigen monsterfilms, waar de Sharknado-reeks dus onder valt. En ze zijn net zo belachelijk in opzet, mogelijk nog belachelijker. Neem Mega Python vs. Gatoroid of hun Mega Shark-serie met daarin onder andere Mega Shark Versus Crocosaurus en Mega Shark Versus Mecha Shark. Ze hebben iets met haaien, daar in Burbank. Daar zal de ligging vlak bij de kust vast wat mee te maken hebben.

Een reportage van vorig jaar over The Asylum:

In een reportage uit 2013 noemen oprichters Latt en Rimawi Sharknado hun succesvolste film tot nu toe. Niet eens financieel gezien, maar wel in termen van populariteit. Joseph Lawson, de man verantwoordelijk voor de visuele effecten, probeert het succes te verklaren:

“Iedereen wist dat de titel catchy was en een beetje vergezocht, maar ik denk niet dat we de enorme reacties van het publiek hadden verwacht. We brachten voor de eerste keer verschillende kunstvormen samen: stadsverwoesting, haaien. Dit was de eerste keer dat we al deze dingen bij elkaar brachten.”

Maar hoe verdienen de mensen bij The Asylum geld? Ten eerste worden alle films voor niet meer dan een miljoen dollar gemaakt, een bedrag waarvoor ook Sharknado gemaakt was. Kleingeld in de filmindustrie. Ten tweede kost het de studio maximaal vier maanden om een dergelijke film klaar te hebben. Soms wordt er zelfs maar twaalf dagen gefilmd.

Ze krijgen uiteraard weleens juridische problemen vanwege hun halve kopieën van blockbusters, maar “niets dat ze niet aankunnen”:

The Hobbit haalde vorig jaar in één avond meer geld op dan ons bedrijf het hele jaar. Dus om te denken dat we ook maar iets financieel afpakken van de grote studio’s is belachelijk. En we gaan door met wat we doen.”

In een korte feature van Grantland die deze week online werd gezet, zegt oprichter Latt dat het niet eens de bedoeling dat de films van The Asylum zo kitsch zijn:

“Iedereen heeft het over hoe campy onze films zijn. Dat is misschien hoe ze uiteindelijk worden, maar dat is niet onze bedoeling.”

De feature van Grantland:

The Second One

Jimmy Fallon maakte vorig jaar in één van de monologen aan het begin van zijn talkshow een opmerking over Sharknado. Hoofdrolspeelster Tara Reid (American Pie) zou, zo zei hij, niet zomaar aan een vervolg willen meewerken. Tenzij ze eerst een script zag. Vervolgens komt er een tekening in beeld met links een haai, rechts een tornado, daaronder een grote 2.

Grappig, omdat het waar is. Want het tweede deel van Sharknado, deze keer vooraf wel enorm gehypet, lijkt precies dat te worden. De titel van de film, tot stand gekomen na een prijsvraag van tv-kanaal Syfy, is ook Sharknado 2: The Second One. Er is alleen gekozen voor een andere setting. Deze keer teisteren de haaien niet Los Angeles, maar New York.


Ook de twee hoofdrolspelers uit deel een keren terug, de eerdergenoemde Reid en Ian Ziering (Beverly Hills 90210). Er zijn nu wel beduidend meer bekende acteurs die hun opwachting maken in gastrolletjes. Onder anderen nieuwslezer Matt Lauer, weerman Al Roker, Judah Friedlander (30 Rock) en Kelly Osbourne komen langs. Om een pijnlijke dood te sterven waarschijnlijk.

Nog één verschil dan met deel één: de eerste recensies zijn beduidend minder positief dan een jaar geleden. Van zo’n wafeltaco moet je er waarschijnlijk ook niet twee willen eten.

Sharknado 2: The Second One gaat vannacht in première op Syfy. Dat kanaal is onder andere te ontvangen voor UPC-klanten.