Groeten uit Costa del Kantoor

Na maanden van doorploegen nemen we in de zomer massaal vrij om net zo massaal op vakantie te gaan. Terwijl werken in de zomer zo gek nog niet is. „Collega’s zitten vrolijker achter hun bureau en mijn mailbox stroomt niet zo gauw vol.”

Links bij het raam. Of rechts bij het raam. Of wacht, dat vierzitje is ook nog helemaal vrij... Op je gemak loop je door de treincoupé. Waar het normaal vechten is om een plekje om 8.00 uur ’s ochtends, heb je nu alle keus. Je zet je tas op de stoel naast je en vouwt de krant breed uit op schoot. Heerlijk, die airco. En dat terwijl je vanochtend nog bijna je bed uitzweette.

Je vrienden keken je vol medelijden aan, toen je vertelde dat je pas in het najaar op vakantie gaat. Maar zij zitten nu op een bomvolle camping, terwijl het bij jou op kantoor juist heerlijk rustig is. In de lunchpauze haal je een softijsje en tijdens werktijd houd je je teenslippers aan – de baas is er toch niet om er iets van te zeggen. Werken in de zomer voelt als elke dag vakantie.

Toch neemt het merendeel van de Nederlanders nog altijd in het hoogseizoen vrij – en niet alleen gezinnen met schoolgaande kinderen. Als je leraar bent, of politicus, of bouwvakker, dan heb je gewoonweg geen keus: je hebt zomervakantie, parlementair reces of bouwvak. Op andere beroepsgroepen heeft zo’n zomerstop vaak ook invloed: architectenbureaus gaan tijdens de bouwvak meestal dicht, omdat de aannemers met wie ze samenwerken toch niet te bereiken zijn.

Maar daarnaast zijn er tal van beroepen waarvoor de zomermaanden juist de drukste maanden van het jaar zijn, vooral in de horeca- en toerismesector. Het is terrasjesweer, kampeerweer en festivalweer. Wie in een strandtent werkt, een camping beheert of openluchtevenementen organiseert, draait overuren. Verder werken veel zzp’ers door in de zomer: soms kunnen ze extra opdrachten binnenslepen, omdat hun collega’s met vakantie zijn. En ook in de buitenschoolse opvang is het druk: vol met kinderen van ouders die ’s zomers moeten of willen werken.

Willen, ja.

Sommige mensen moeten er niet aan denken: achter de computer zitten terwijl buiten de zon schijnt. Lunchen in een bijna lege kantine in plaats van rosé drinken in het park. Een rapport afmaken in een doodstil kantoor. Maar zomerwerken kán heel leuk zijn. Drie zomerwerkers vertellen waarom zij in juli en augustus zo graag op kantoor zijn.

Ruth Vennekens (29), projectvoorbereider bij bouw- en spoorbedrijf Strukton Rail. Is de rechterhand van de projectmanager en beheert alle gegevens die nodig zijn om een project veilig uit te voeren.

„Mijn hele leven heb ik al graag gewerkt op momenten dat anderen vrij zijn. Met Kerst en Pasen, maar ook in de zomer. De sfeer is dan gewoon extra goed, je werkt en hebt tegelijkertijd een vakantiegevoel.

Ook het contact met collega’s is anders tijdens de zomermaanden. Intiemer, meer ontspannen. Je vormt met elkaar een hechte club, iedereen die doorwerkt tijdens de zomermaanden heeft daar bewust voor gekozen en vindt het leuk om een steentje bij te dragen. Het is mooi om met z’n allen de handen uit de mouwen te steken en een doel te halen.

Bij Strukton hebben we het juist in juli en augustus druk, omdat dat de ideale maanden zijn om aan het spoor te werken. Je wilt de reiziger ontlasten en dus kun je de werkzaamheden het beste plannen op een moment dat weinig mensen met de trein reizen.

Tijdens lunchpauzes gaan we vaak met z’n allen buiten wandelen, op vrijdag zoeken we na het werk een terrasje op. En als het echt heerlijk weer is, is het meestal geen probleem om een paar vrije uren op te nemen.

Bijkomend voordeel is dat je makkelijker in casual kleding naar kantoor kunt komen ’s zomers, omdat je minder vaak netjes gekleed naar klanten hoeft.

En ik ga vaker met de fiets naar mijn werk. Ik ben geen verstokte mooiweerfietser, maar het is toch wel het lekkerst om met de zon in je gezicht op het zadel te zitten. Zeker omdat het een uur en drie kwartier fietsen is.

In het begin vonden vrienden en familie het nog weleens lastig dat ik ’s zomers en met feestdagen meestal doorwerk, maar inmiddels zijn ze het wel gewend. En het mooie is dat ik op andere momenten extra veel tijd voor ze heb. In september heb ik vrij, dan ga ik samen met mijn vader fietsen in Portugal. Dus die fietskilometers naar mijn werk vormen nu een goede training.”

Aleks Grocz (31), hoofd group compliance bij BinckBank. Hij richt zich op de interne wet- en regelgeving van de bank en vormt het ‘geweten’ van de organisatie.

„Hitte is nooit mijn vriend geweest. De zomer is een genadeloos jaargetijde, een seizoen zonder nuances. Als het buiten gruwelijk heet is, kom ik niet tot rust – en dus heb ik dan niets aan vakantie. In de herfst ga ik twee weken naar Kroatië. Herfstkleuren, niet te warm: dat is voor mij echt vakantie. ’s Zomers werk ik veel liever door. De airco op kantoor: heerlijk. ’s Ochtends sta ik extra vroeg op, zodat de zon nog laag staat zodra ik in de tram stap. Uit principe fiets ik niet in pak, ook in de zomer niet.

De afdeling waar ik werk, vormt het geweten van een bank. En het geweten staat nu eenmaal nooit stil. Sterker nog: wanneer speelt je geweten op? Juist als je op het punt staat in te dommelen. Dus is het belangrijk dat onze afdeling ook tijdens de relatief rustige zomermaanden alert blijft. In juli en augustus word je niet voortdurend geleefd door allerlei urgente mails en afspraken, er zijn minder vergaderingen en mensen die je storen. En dus heb je meer tijd voor beschouwing: zitten we nog op de goede weg?

Nog een voordeel van werken in de zomer: we hebben een dakterras op kantoor. Elke vrijdag na werk is er een borrel bij de buitenbar.

Ik kom, als verstokte roker, sowieso vaak op het dakterras. In de zomer blijken veel collega’s zich te ontpoppen tot gelegenheidsrokers. Dan zie je iemand aarzelend het terras opstappen, even tegengehouden door een muur van hitte. Dan overwint hij de warmte en komt hij naar je toegelopen voor een vuurtje. Tijdens het roken van een sigaret ontstaan mooie gesprekken, creatieve plannen. Ideaal.”

Joëlle Dek (29), senior product developer educational psychology bij Pearson Assessments. Maakt testen om de educatieve ontwikkeling van kinderen te checken.

„De eerste zomer dat ik moest werken vond ik vreselijk. Ik was net afgestudeerd en begon in mei met mijn eerste baan. Verlangend staarde ik uit het raam naar de zon. Ik kreeg voortdurend sms’jes van vrienden die nog studeerden: of ik mee naar het strand ging, mee wilde picknicken... Na jaren van vrije zomers was de ommezwaai opeens heel groot.

Inmiddels vind ik het heerlijk om in de zomer te werken. Collega’s zitten vrolijker achter hun bureau, mijn mailbox stroomt niet zo gauw vol – mensen verwachten ook minder snel antwoord op hun mail, omdat ze denken dat iedereen met vakantie is. In de zomer gaan meer collega’s in de pauze mee naar buiten, even in de zon, een ijsje halen of buiten lunchen. In de trein is het lekker rustig en als het buiten klef weer is, is het binnen heerlijk koel. Ik heb zelfs standaard een trui over de rugleuning van mijn stoel hangen, voor als de airco té goed werkt.

Sommige van mijn vrienden zijn nog steeds de hele zomer vrij, maar dat vind ik tegenwoordig juist een voordeel. Zij maken overdag plannen en laten mij dan weten: we gaan straks naar het strand. Dan haak ik na mijn werk aan, want het is toch lekker lang licht buiten. Of soms gaan mijn vriend en ik ’s avonds nog een stukje varen met onze boot – dan heb ik direct een vakantiegevoel. In oktober vertrekken we samen voor een maand naar Australië. Ook dat is een groot pluspunt aan in de zomer werken: je kunt in het laagseizoen op reis. Zo ontloop je de drommen toeristen en heb je een zomer lang voorpret.”