Festival Dekmantel scoort opnieuw met sterke namen

In het Amsterdamse Bos klinkt drie dagen elektronische muziek, in al haar vormen. Dekmantel wordt wel het beste festival in augustus ter wereld genoemd. „Artiesten kennen het merk”, zegt organisator Thomas Martojo.

Matthijs Theben Terville (links),Thomas Martojo enCasper Tielrooij organiseren Dekmantel Festival in het Amsterdamse Bos en treden daar ook zelf op als dj. Foto Roger Cremers

Vrijdag begint in het Amsterdamse Bos de tweede editie van Dekmantel Festival, een driedaags festival dat zich uitsluitend richt op elektronische muziek. Verspreid over drie dagen worden zo’n 25.000 bezoekers verwacht.

Al meteen na de eerste editie van vorig jaar verkoos toonaangevend muziekblog Resident Advisor het tot beste festival van augustus wereldwijd. Een lommerrijke omgeving, strakke planning en oog voor detail, maar vooral: die ongelofelijke batterij aan sterke namen. Small Festival, big names, is niet voor niets het credo. Jeff Mills, Moodymann, Three Chairs en Nicolas Jaar zijn zomaar een paar van de bijna honderd toonaangevende dj’s en producers op de line-up.

Het festival wordt georganiseerd door het muzieklabel Dekmantel. De meeste festivals met zo’n sterk programma moeten drie keer meer kaarten verkopen om uit te kunnen. Medeoprichter Thomas Martojo (29) van Dekmantel legt uit wat het geheim is. „Het spreekt voor zich dat we niet hetzelfde kunnen betalen als de grote festivals. Maar de meeste artiesten hebben al op onze clubavonden gedraaid en sommigen brengen ook muziek uit op ons label. Dat helpt.”

In 2011 vierde het Dekmantel-label zijn eerste jubileum met vijf EP’s. Daarop stonden remixes van Berghain-resident Marcel Dettmann, en houseproducers Tom Trago, Vakula en Makam. In juni verscheen After Forever op het label, het debuut van de New Yorkse houseproducer Joey Anderson, dat internationaal met veel lof werd ontvangen. Martojo: „Artiesten kennen het merk.” Hij en medeoprichter van Dekmantel Casper Tielrooij (28) draaien ook zelf. „We zijn niet een stel anonieme promotors achter een laptop”, zegt Martojo. „Tussendoor hebben we het al snel over de B-kant van die ene plaat.” En dat helpt ook.

In 2007, de tijd dat minimal de klok sloeg in de Amsterdamse clubs, kwamen Martojo en Tielrooij als dwarse twintigjarigen met een tegengeluid. Op hun eerste feestjes in Club NL was dat nog vrijwel uitsluitend Detroit house. Door de jaren verbreedde hun smaak. Op Dekmantel Festival zijn bijna alle subgenres van de elektronische muziek vertegenwoordigd: van de ratelende Jeff Mills techno uit Detroit, tot de post-dubstep van Mountkimbie, de zwoele house van dj Harvey en alles daartussen.

Dit jaar is er ook een camping voor 4.000 mensen en komt de helft van de bezoekers uit het buitenland. Martojo: „Te veel festivals zijn te gericht op de huidige tijdsgeest. Neem een artiest als Robert Hood, die stond zes jaar geleden al bij ons en die staat er over zes jaar waarschijnlijk nog steeds. We proberen niet te veel met trends bezig te zijn, dat is de truc.”