De visitekaartjes van Vistaprint en wat de dag verder interessant maakt

Nederland, Amsterdam, 23 juni 2011 Visitekaartjes op een prikbord netwerken netwerkbijeenkomst foto: Elmer van der Marel/Hollandse Hoogte Foto HH

Geen tijd om al onze verhalen te lezen? Hier de selectie om vandaag aan te kunnen. En dat in drie minuten.

Kranten en tijdschriften weten het al lang: het papieren tijdperk is voorbij. Bijna. Voor hen dan. Want visitekaartjesmaker Vistaprint - die vandaag met jaarcijfers komt - heeft nergens last van. De omzet stijgt en zelfs het aantal werknemers neemt al jaren toe.

Nou ja, nergens last van: ondanks de stijgende omzet daalde in diezelfde jaren de winst. In Europa, toch de thuismarkt van Vistaprint, loopt de verkoop zelfs terug. En dan weet ook nog eens bijna niemand dat het bedrijf naast visitekaartjes ook andere producten maakt. Muismatten, bijvoorbeeld. En telefoonhoesjes.

Alles loopt op rolletjes

Over digitaal gesproken: Fujifilm, dat ene fotorolletjesbedrijf dat de digitale camera wél heeft overleefd, komt vandaag ook met cijfers. Die beloven wederom goed te zijn. In tegenstelling tot concurrent Kodak die in 2012 bijna failliet ging, is Fujifilm continu succesvol (en winstgevend) gebleven. Onder andere dankzij Astalift gezichstcrème.

Ehm, gezichtscrème? Zeker. Terwijl Kodak bleef vasthouden aan fotografie, breidde Fujifilm zijn assortiment wat verder uit.

Als ik de baas zou zijn, dan…

Zou ik sollicitanten vragen “of ze nog maagd zijn”. Of “een strikt anti-klootzakkenbeleid hebben”. En me “nooit laten leiden door emoties en persoonlijke verhoudingen”. Heb je het vermoeden dat in jou een topondernemer schuilt? Test jezelf en kijk of je het meest lijkt op Richard Branson. Of toch Elon Musk. Steve Jobs misschien?

Toch tevreden

Jan-Kees de Jager hoeft nog even niet. De nieuwe financieel directeur van KPN begint pas over twee weken, dus tijdens de presentatie van de halfjaarcijfers vandaag hoeft hij waarschijnlijk alleen toe te kijken. Vodafone, die andere grote telecomaanbieder, gaf vorige week alvast een voorproefje: die zag het aantal klanten dalen, net als de omzet.

Gelukkig is er ook een lichtpuntje voor providers: volgens de Consumentenbond zijn de klanten díe blijven in ieder geval wel tevreden.

En verder

Het liefst hebben ze een vrouw, maar mannen mogen zich ook melden: de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen zoekt een algemeen directeur. Iemand die zich bezig gaat houden met de financiën, de bedrijfsvoering, het organiseren van lezingen. Zodat vooraanstaande wetenschappers (en bestuursleden) zich op andere zaken kunnen richten.

Bij Mimo weten ze: angst verkoopt beter dan seks. Handig om op in te spelen bij nieuwbakken ouders die naast vertederd toch vooral gestresst zijn. Heel. Erg. Gestresst. Drinkt-ie genoeg? Ademt-ie wel? Gelukkig is daar Mimo met zijn babymonitor. Owlet heeft LED-sokjes. En Pixie Scientific pampers met een scanbare QR-code.

Het stadshart van Almere. Hoog Catharijne in Utrecht. Nog even, en ze zijn in Franse handen. Tenminste, als het aan vastgoedfonds Klépierre ligt. Die wil Corio overnemen, het Nederlandse vastgoedfonds dat 75 winkelcentra in zeven landen bezit.