Nieuwkomers blijven Wall Street bestormen

Foto iStock

De beurs in New York hapert nu en dan. Tech-aandelen zitten al maanden in een wilde achtbaanrit. Maar het enthousiasme voor IPO’s – beursgangen – is er niet minder om. Deze week wordt zelfs een record gevestigd in New York: twintig nieuwkomers op Wall Street volgens Investors Business Daily; Fox Business komt op 23.

Vooral energiebedrijven en biotech-ondernemingen willen de aandacht en het geld van beleggers trekken. Zeker op Synchrony Financial zal woensdag worden gelet: een spinoff van mammoetbedijrf General Electric.

Virgin Atlantic is nog niet zo ver, maar heeft wel aangekondigd dat de IPO er aan komt. De relatief kleine dochter-airline van Virgin (het bedrijf van de Britse magnaat Richard Branson) opereert vanuit Los Angeles en San Francisco. Met leren stoelen, goedkope tickets en paarse mood lighting heeft Virgin in de VS een goede reputatie opgebouwd. En als gevolg kon vorig jaar de eerste winst worden geboekt: tien miljoen dollar.

‘Pyramidespel’ blijft wankelen

Met Herbalife gaat het minder goed. De nieuwe kwartaalcijfers van het dieet- en voedingsbedrijf hoeven maar iets tegen te vallen, en prompt krijgt de beurskoers klappen. Dat gebeurde gisteren, toen de omstreden onderneming na het sluiten van beurs11 procent van haar waarde verloor. Die negatieve respons van beleggers kwam nadat Herbalife bekendmaakte dat de winst weliswaar 7 procent is gestegen naar een nette 1,3 miljard dollar, maar dat de schatting van 1,35 miljard (één miljard euro) werd gemist.

Het bedrijf is geen rust gegund; het is toch al verwikkeld in een opmerkelijke strijd met Bill Ackman van beleggingsfonds Pershing Square. Ackman is er zeker van dat Herbalife in feite een gigantisch pyramidespel is. Tal van semi-onafhankelijke verkopers van de producten van Herbalife zouden worden opgelicht. Ook aandeelhouders zouden lijden onder de ‘bijzondere’ marketing- en verkooptechnieken van Herbalife.

Kanttekening: Persing Square bekent hoog in te zetten op de ondergang van Herbalife. Belangenloos kan de strijdlustige kritiek dus niet worden genoemd.

Liefde op de online woningmarkt

Verliefdheid moet het geweest zijn. Trulia en Zillow hoefden maar zes weken te daten voordat ze elkaar het ja-woord gaven. En dus ontstaat nu een reusachtig en machtig online-bestand voor hen die huizen zoeken en verkopen.

De twee ondernemingen zeggen geen verzet van de anti-trustautoriteiten te verwachten. Van de miljarden dollars die jaarlijks omgaan in de Amerikaanse onroerend goed-marketing, vertegenwoordigen Trulia en Zillow ‘slechts’ een paar honderd miljoen. Maar steeds meer huizenkopers doen onderzoek – en vinden woningen – op het internet. En daar weten de twee bedrijven zo’n 61 procent van al het verkeer aan te trekken, meldt de New York Times.

Na de fusie zal de onderneming verder gaan onder de naam Zillow, een van de zaken die beleggers wel waarderen. Het aandeel Zillow en dat van Trulia stegen maandag op Wall Street.