Het kokoswater is niet aan te slepen

Foto Thinkstock

De populariteit van kokoswater groeit hard. Volgens nieuws-zender CNBC zijn er in de periode tussen 2008 en 2013 vijf keer meer kokoswaterproducten bijgekomen. Kokoswater wordt gezien als gezond alternatief voor frisdrank – en onder hipsters is het helemaal een hype.

Geen wonder dus dat Coca-Cola en Pepsi inmiddels een belang in kokoswater-producenten hebben genomen. Het tot voor kort onbekende drankje is inmiddels een miljoenenbusiness. Het grote merk Vita Coco, voor een kwart eigendom van het Red Bull-concern, draaide vorig jaar in de Verenigde Staten een omzet van 240 miljoen dollar (178 miljoen euro).

Maar de komende tijd zal het drankje waarschijnlijk fors duurder worden, schrijft de nieuwszender. Tropische stormen hebben de afgelopen maanden veel plantages op de Filippijnen beschadigd. Het land is goed voor 60 procent van de kokosnootexport ter wereld.

Volgens de FAO, de voedsel en landbouworganisatie van de Verenigde Naties, is 10 procent van de kokospalmen op de Filippijnen vernietigd. Filippijnse producenten verwachten dat de export dit jaar daardoor met wel 25 procent afneemt. Volgens analist Jason Wong van Euromonitor zullen de prijzen daardoor gaan stijgen, aldus CNBC.