De vier problemen van Twitter

Beeld NRC Q / Bas van Kooij

Update 22.30 uur: Hogere omzet stemt beurs positief

Twitter heeft het afgelopen kwartaal een omzet behaald van zo’n 312 miljoen dollar (233 miljoen euro), een stijging van 124 procent ten opzichte van het tweede kwartaal vorig jaar. De omzet is boven verwachting goed, schrijft Reuters. Wall Street verwachtte een omzet van ongeveer 283 miljoen dollar (211 miljoen euro). Over het eerste half jaar genomen, steeg de omzet van ruim 253 miljoen dollar (189 miljoen euro) vorig jaar tot ruim 562 miljoen dit jaar (419 miljoen euro).

Het bedrijf draait echter nog veel verlies. Het afgelopen kwartaal was dat 145 miljoen dollar (108 miljoen euro), tegenover 42 miljoen dollar (31 miljoen euro) in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Kijkend naar de eerste zes maanden van het jaar is het verlies 277 miljoen dollar (207 miljoen euro) tegenover 69 miljoen dollar (51 miljoen euro) een jaar eerder.

Toch zijn de signalen blijkbaar goed, want de koers van het aandeel Twitter schoot nabeurs omhoog met liefst 35 procent.

Het aantal actieve gebruikers in juni van dit jaar was 271 miljoen, een stijging van 24 procent ten opzichte van vorig jaar.

Twitter is in een half jaar afgegleden van beurshype naar het belangrijkste voorbeeld van wat al de tweede internetbubbel wordt genoemd: een rij aan hoog gewaardeerde, maar ondertussen verlieslatende internetbedrijven. Vandaag komt het bedrijf met halfjaarcijfers.

Wat zijn de vier belangrijkste problemen van Twitter?

1. Het aantal gebruikers neemt te traag toe

Dat Twitter verlies maakt (100 miljoen euro tegen een omzet van 180 miljoen in het eerste kwartaal) is nauwelijks het vermelden waard. Verlies is voor een internetbedrijf geen probleem zolang het aantal gebruikers blijft stijgen. Eerst schaalgrootte, daarna komt het geld vanzelf.

Maar het aantal gebruikers van Twitter (255 miljoen) stijgt veel te langzaam. Hetzelfde gebeurt bij Facebook, dat al een tijdje rond de 1 miljard gebruikers schommelt. Facebook is dus vele malen groter dan Twitter: qua omzet zelfs het tienvoudige.

De beurskoers van Twitter belandde half mei op een dieptepunt: 30,50 dollar, de laagste sluitingsprijs sinds de beursgang in november vorig jaar. Na een aantal veranderingen in het management herstelde de koers licht, maar het bedrijf heeft nog steeds niet het volle vertrouwen van beleggers.

2. Twitter blijft een media- en tienerdingetje

Twitter wordt vaak gebruikt om de mening van de Nederlanders te peilen. Dat is niet helemaal eerlijk. Nederland kent ongeveer een miljoen actieve Twitteraars: mensen die minstens eens per maand een bericht plaatsen. Ter vergelijking: de ANWB (4 miljoen) en de KNVB (1,2 miljoen) hebben meer leden. De representativiteit van Twitter valt dus tegen.

Bovendien: van alle profielen in Nederland is 60 procent van tieners. Het lukt Twitter nog niet om zich te ontwikkelen van een nicheproduct tot een massamedium.

3. Gebruikers blijven niet hangen

In 2013 werden wereldwijd 284 miljoen nieuwe Twitterprofielen aangemaakt, daarvan waren er eind februari 2014 nog maar 37 miljoen actief. De rest bleef onaangeroerd.

Onderzoek van GfK toonde eind vorig jaar aan dat het aantal tweets afkomstig van Nederlandse accounts in een jaar tijd ruim is gehalveerd: van acht naar 3,5 per week. Facebook en Google zijn er beter in geslaagd onmisbaar te zijn.

Twitter ziet weinig in het kopen van sociale netwerken zoals Instagram (tweehonderd miljoen gebruikers) en Whatsapp (vijfhonderd miljoen) om de groeicijfers op peil te houden, zoals Facebook wel deed. Het bedrijf zweert bij samenwerken met andere media, en wil ook graag een grotere rol als ‘tweede scherm’: een tv-programma kijken en er tegelijkertijd over twitteren.

Het bedrijf verdient zijn geld nog vooral met de verkoop van advertenties tussen alle Twitterberichten. Al kochten ze dit voorjaar wel het databedrijf Gnip, dat moet helpen meer te verdienen aan data, net als Facebook en Google.

4. Twitter wordt geteisterd door spam

Slechts de helft van alle Twitteraccounts wordt door een mens bestuurd, volgens het Center for Secure Information Systems dat een half miljoen Twitteraccounts onderzocht. De rest zijn automatisch twitterende en retweetende accounts en bots: softwarerobots die zelfstandig accounts aanmaken zonder dat daar een mens aan te pas komt. Deze robots worden gebruikt door bedrijfjes die Twitter-volgers te koop aanbieden. Voor een tientje heb je zo tienduizend volgers.