Bij slechte resultaten zijn er altijd ‘smoezen’

Foto Thinkstock

Philips weet de tegenvallende resultaten over het laatste kwartaal aan „wisselkoerseffecten”. BAM gaf de schuld aan het weer. Als het slecht gaat met een beursgenoteerd bedrijf, lijkt er altijd wel een externe oorzaak mee te spelen. Als het goed gaat, hoor je die veel minder. Drie externe verklaringen voor slechte cijfers en hoe je erdoorheen prikt:

1. Wisselkoersen

Gehoord bij: chemieconcerns AkzoNobel („5 procent negatieve valuta-effecten”) en BASF („negatief effect 4 procent”), Philips („Als gevolg van wisselkoerseffecten daalde de omzet met 5 procent”) en Unilever („negatief valuta-effect van 413 miljoen euro”). Valuta-effecten zijn niet zo vaag als ze klinken, zegt financieel analist Tom Muller van Theodoor Gilissen: „Vorig jaar in het derde kwartaal zijn de wisselkoersen in Azië ingezakt. En dat zie je nu terug in de resultaten. Wie daar verkoopt, ziet de omzet zo met 20 procent dalen vergeleken met een jaar geleden. Pas in het derde kwartaal zijn de cijfers weer beter te vergelijken.”

De vraag die je moet stellen: produceert of verkoopt een bedrijf ook minder spullen of diensten? Dan ligt het nooit alleen aan de koers.

2. Slecht weer

Gehoord bij: BAM’s winstalarm („een combinatie van tegenvallende grondcondities en slecht weer”), Harley-Davidson („slecht weer in de VS beïnvloedde de verkoop”), bij Coca-Cola („ik vind het vervelend om te zeggen dat het door het weer kwam, maar veel kwam door het weer”).

Rabobank-analist David Tailleur: „Veel bedrijven noemden vorig kwartaal het slechte weer in de VS, maar niet het milde Europese weer. En na een zware Amerikaanse winter zou je dit kwartaal verwachten dat er een inhaalvraag is, maar dat hoor je zelden.”

Hoe je erdoorheen prikt: kijk of het bedrijf ook wel eens „goed weer” of „zomerweer” noemt bij de kwartaalcijfers. Zoals Heineken en fietsenmaker Accell bijvoorbeeld.

3. De markt

Onder meer gehoord bij: Philips („zachte markten”), Unilever („uitdagende markten”). Sybren Brouwer, hoofd aandelenresearch bij ABN Amro: „In Amerika staat bijvoorbeeld de hele gezondheidssector op zijn kop. Dat merkt een bedrijf als Philips zeker. Maar: dit is de markt die zij zélf hebben opgezocht en waar zij zelf zijn gaan uitbreiden. Je kunt je afvragen of het management de juiste keuzes heeft gemaakt.”

De vraag die je in dit geval moet stellen: rollen er koppen? Dan is het meer dan alleen de markt. Philips-topman Frans van Houten wijst niet alleen naar externe factoren, maar zette ook topvrouw Deborah DiSanzo aan de kant.