Verzekeringspremies luchtvaartmaatschappijen stijgen fors

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Na het neerschieten van de Boeing van Malaysia Airlines boven Oekraïne zullen vliegtuigmaatschappijen veel meer verzekeringspremies moeten gaan betalen voor dekking tegen schade als gevolg van oorlogshandelingen of ‘vijandige acties’, schrijft de Financial Times.

De krant sprak met een aantal deskundigen en die waarschuwen dat de paar verzekeringsmaatschappijen die actief zijn in de luchtvaart – met Lloyds in Londen als de meest bekende – hun premies zouden willen verdrievoudigen. Dat is gevolg van het vliegramp in Oekraïne, maar ook de gevechten rond het vliegveld van Tripoli in Libië, waarbij de afgelopen dagen tientallen vliegtuigen zijn beschadigd.

Ook zijn er verzekeringsmaatschappijen die nu tot in detail op de hoogte willen zijn van vluchtplannen of zelfs overwegen om geen dekking meer te bieden voor vluchten over Noord-Afrika en het Midden-Oosten, schrijft de FT.

Vliegtuigmaatschappijen zijn erg kwetsbaar voor premieverhogingen. Verzekeraars kunnen de polissen die schade als gevolg van oorlogshandelingen of vijandige acties vergoeden op elk moment opzeggen of aanpassen.

Tequila heeft de VS veroverd

Tequila heeft de Verenigde Staten veroverd, schrijft Quartz. De verkopen van de Mexicaanse sterke drank zijn in tien jaar tijd verdubbeld.

De dagen dat tequila voornamelijk in discotheken achter over werd geslagen, zijn ook voorbij, schrijft Quartz. De sterkste groei vindt plaats in het topsegment. Amerikaanse tequila-connaisseurs nippen van hun exclusieve en peperdure drankjes. George Clooney en Justin Timberlake proberen mee te liften op de hype en hebben inmiddels hun eigen merk gelanceerd.

Ook als ingrediënt in cocktails is tequila erg populair geworden. Een Margherita was afgelopen jaar de meest verkochte cocktail in de VS. Tequilaproducenten hebben daarbij goed gekeken naar de opmars van wodka, schrijft Quartz. Door wodka te promoten als basis van mixdrankjes hebben wodka-stokers een flinke omzetgroei gerealiseerd.

Volgens Quartz stijgen de tequila-verkopen in Europa inmiddels ook al. Maar de grootste groeimarkt zal de komende jaren China zijn.

App-makers leven in armoede

Snel rijk worden nadat je in een dag een iPhone-app in elkaar hebt geflanst? Dat lukt meestal niet.

Techcrunch
schrijft over een onderzoek naar de inkomsten van app-bouwers. Conclusie: een heel klein deel wordt heel snel rijk, maar de meeste ambitieuze app-makers verdienen minder dan 500 dollar per maand.

Ook kan maar liefst 70 procent van de app-makers in de wereld niet van hun programmeer-kunsten leven.

Toch is het niet allemaal doom and gloom in de app-business, schrijft Techcrunch. Wie wel een succesvolle app ontwerpt, een spelletje dat de top-100 iTunes downloads haalt bijvoorbeeld, casht al snel 10.000 dollar. Per dag.