TNT Express heeft genoeg plannen, nu de daden nog

Foto HH

UPDATE: Opnieuw verlies en dalende omzet

TNT Express heeft het afgelopen kwartaal een nettoverlies geleden van 4 miljoen euro, een aanzienlijke verbetering na het forse verlies in dezelfde periode van vorig jaar. Toen werd een verlies geboekt van ruim 300 miljoen. Dat blijkt uit de cijfers die de pakketbezorger vandaag presenteert. Voor afschrijvingen van rente en belastingen kwam TNT zelfs uit op een bescheiden winst van 8 miljoen euro.

De verbeterde resultaten zijn onder meer het gevolg van de herstructureringsplannen die TNT Express sinds enige tijd doorvoert. Kwamen de uitgaven in het tweede kwartaal van 2013 nog uit op 2 miljard euro, dit jaar was dat 1,66 miljard. De kostenbesparingen en de reorganisatie verloopt volgens TNT-topman Tex Gunning dan ook volgens planning. Voor 2016 wilt TNT werelwijd 4.000 banen schrappen.

Ondanks de verbeterde resultaten, daalde de omzet van TNT ten opzichte van vorig jaar met bijna 6 procent naar 1,66 miljard euro. Met name in Europa heeft de pakketbezorger last van concurrentie. Daar leed TNT het afgelopen kwartaal nog een operationeel verlies van 12 miljoen euro. Al is ook dat flink lager dan het tweede kwartaal van 2013: toen bedroeg het operationeel verlies op het Europese vasteland 195 miljoen euro.

Over het afgelopen half jaar maakte TNT Express ook verlies: 3 miljoen euro. Ook de omzet daalde met 6,3 procent naar 3,27 miljard euro.

Drie strategische plannen in twee jaar tijd produceerde TNT Express, het bedrijf dat in 2011 loskwam van wat ooit PTT post heette. Na Building on Strengths in 2012, en Deliver! in 2013 is het nu tijd voor Outlook. Ambities moesten steeds naar beneden bijgesteld worden, zeggen analisten. De Nederlandse pakketbezorger heeft het moeilijk, vooral door hoge kosten en lage winstmarges. Daar komt de crisis dan nog bij. Het bedrijf schrapt 4.000 banen, werd vorig jaar al bekend. Vandaag presenteert het bedrijf de halfjaarcijfers.

Hoe komt TNT er weer bovenop? Drie tips van analisten.

1. Concurreer in binnenlandse bezorging, of stop ermee

Binnen één land pakketten bezorgen is simpel. Er zijn relatief veel bedrijven die dat aanbieden, en daar heeft TNT last van. Begin dit voorjaar werd geen koper gevonden voor de verlieslijdende Braziliaanse TNT-dochteronderneming. Het bedrijf doet ook in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk aan binnenlandse pakketbezorging. Om rendabel te blijven, zeggen analisten, moet het bedrijf kunnen concurreren met prijsstunters.

Tenzij het een radicalere koers kiest: stoppen met binnenlandse bezorging. Dat is lastig: de tak zorgt volgens analisten voor bijna de helft van TNT’s omzet. Maar de concurrentie laat zien dat het kan, zegt Philip Scholte van Rabobank Securities. “DHL is bijna alleen maar internationaal. Die groeit harder en maakt meer winst dan TNT. Dan weet ik wel wat ik zou doen.”

2. Ga nog meer internationaal

Vooral het Europese wegnetwerk is de kracht van TNT. In meer dan veertig landen staan zo’n 550 depots. Daar kunnen prijsstunters niet zomaar tegenop. Gelukkig maar. Want internationale pakketbezorging is een groeimarkt.

Maar analisten zijn het er ook over eens dat concurrenten DHL, UPS en DPD duidelijkere specialisaties kiezen, waar ze dan ook de grootste in kunnen worden. Scholte: “Door de groei van die drie verliest TNT marktaandeel. Ze moeten nu kiezen.”

TNT was vooral goed in de snelle (dure) bezorging, zegt Scholte. “Maar dat segment is door de crisis gekrompen.” Concurrent DPD richtte zich juist op langzame (goedkope) bezorging, met een mooie groei als gevolg.

“Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan”, relativeert Marc Zwartsenburg van ING Equity Research direct. “Die keuzes vergen ook investeringen. De keuze om ergens in te investeren en ergens anders mee te stoppen is ingrijpend.”

3. Tijd voor vernieuwing. Daarna: rust

TNT Express heeft nog niet weten te presteren, ondanks alle plannen. Daar zijn analisten het over eens. Een van hen – hij wil anoniem blijven – verbaast zich over het gebrek aan vernieuwing in de Raad van Commissarissen. “De uitdaging is: hoe kom je af van de mensen die er blijkbaar niks van snappen.” Alleen Tex Gunning verliet de RvC. Hij werd bestuursvoorzitter. De Raad van Bestuur en het managing board zijn wel bijna volledig nieuw. “Dat is veelbelovend, want er moet nu iets gebeuren.” Wat dan? Een nieuw toekomstplan bijvoorbeeld, zegt de analist. Want de huidige plannen lopen tot 2015.

Philip Scholte vindt vooral dat het tijd is voor rust. Een nieuw plan? Prima. “Maar ik zou bijna zeggen: voer een plan nou eens echt uit.” Is het niet logisch dat je plannen bijstelt wanneer die niet haalbaar blijken? “Ja, maar dan geef je het ook niet de tijd. Voor klanten is dit ook niet duidelijk. Waar staat TNT nou eigenlijk voor?”