Naar de opera en sponsordeals regelen

Wat wilde je later worden? Je antwoordde vast nooit:

sponsoring coördinator

. Er is een vacature voor. Lees hier wat zo iemand doet.

Organisatie: Nationale Opera & Ballet

Functie: Sponsoring Coördinator

Wat valt op aan de vacature: De opera en het ballet zijn beide ‘topinstellingen’, volgens de overheid

Wat doe je dan eigenlijk?

Bedrijven zoeken die met de opera- en balletgezelschappen De Nationale Opera en Het Nationale Ballet kunnen samenwerken. Hoe een samenwerking tot stand komt, kan en mag je deels zelf verzinnen. „Je kunt niet zomaar opbellen en zeggen: ik heb geld nodig”, zegt Eline Danker, hoofd fondsenwerving & relatiebeheer. Daarom zoek je naar overeenkomsten: hoe sluiten het ballet en de opera aan op de doelstellingen van bedrijven?

Zakenrelaties meenemen naar voorstellingen, personeel een rondleiding backstage geven, dat zijn dingen die je kunt aanbieden. Maar er is veel meer mogelijk. „Bedrijven kunnen veel leren van gezelschappen die tot de beste ter wereld behoren”, zegt Danker. De workshop van een zanger over hoe je met je stem een presentatie kunt beïnvloeden is bijvoorbeeld een groot succes. Net als de workshop van choreografen over het proces van het instuderen van een nieuwe dans door topdansers.

Het geld is nodig voor de ambitie van Nationale Opera & Ballet: aan de top blijven, ondanks teruglopende overheidssubsidies.

Wat verdient dat?

Tussen de 2.610 en 3.727 euro bruto per maand. Kosten kun je declareren, en je mag zo vaak als je wilt naar een voorstelling. „Sterker nog: je moet”, voegt Danker toe. „Want daar neem je zakenrelaties mee naartoe en doe je ideeën op voor nieuwe manieren om bedrijven binnen te halen.”

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige coördinator heeft een nieuwe baan in Den Haag.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand uit het bedrijfsleven of van een culturele instelling, als je maar ervaring hebt met sponsoring en tegelijkertijd van ballet en opera houdt. „Anders kun je het product niet goed verkopen”, zegt Danker. Wel een liefhebber, maar geen kenner? Geen probleem, daar hebben ze interne opleidingen voor.

Je moet wel proactief zijn. „Want heel cultureel Nederland is geld aan het werven”, zegt Danker. Lange dagen maken, en ’s avonds ook nog met mogelijke partners naar een voorstelling, daar moet je geen probleem mee hebben.

Waarom wil je hier werken?

De woorden van Danker over Nationale Opera & Ballet als „beste van de wereld” zijn geen bluf. De gezelschappen, een jaar geleden gefuseerd, worden steevast genoemd als het om een wereldwijde topvijf gaat op het gebied van ballet en opera.

Net als andere culturele instellingen in Nederland verkeert de organisatie vanwege teruglopende overheidssteun in een precaire situatie. Er zijn dus nieuwe, bijzondere manieren nodig om de geldstromen niet te laten opdrogen.

Dat biedt mogelijkheden. Hier zit je niet voor het geld, maar wel omdat je naam kunt maken met inventieve sponsordeals. Plus: en passant word je ook nog eens opera- en balletexpert.