De spanningen tussen Nederland en Rusland lopen op, en de problemen bij Malaysia Airlines

HILVERSUM - Een jongen legt bloemen bij de entree van Korporaal van Oudheusdenkazerne in Hilversum, waar de identificatie van de slachtoffers van de vliegramp van MH17 plaatsvindt. ANP JERRY LAMPEN Foto ANP

Had je geen tijd al onze verhalen te lezen? Dit zijn de belangrijkste stukken van de week op een rij.

Deze week stond in teken van de nasleep van de vliegramp van MH17. Intussen liepen de economische en politieke spanningen steeds verder op.

1. Een wapenembargo. Een financiële boycot. Of zelfs de gas- en oliekranen dicht. De roep om een harde opstelling tegen de Russische president Poetin werd afgelopen week steeds luider. Maar hoe ver kunnen Rutte, Obama en de andere regeringsleiders gaan? Want de gevolgen van een handelsoorlog met Rusland zijn enorm.

2. Ook Nederlandse bedrijven houden de ontwikkelingen scherp in de gaten. In totaal exporteerde Nederland vorig jaar voor zo’n zeven miljard euro naar Rusland. Van Boskalis dat voor 155 miljoen euro een toegangskanaal in de haven van Sint-Petersburg aanlegt tot de ijsfabriek van Unilever in… Siberië. Voor deze acht belangrijke Nederlandse spelers op de Russische markt is het debat over sancties tegen Rusland extra spannend.

3. De eerste sancties zijn inmiddels een feit. De Europese Unie trof daarmee een aantal belangrijke Russische en Oekraïense mensen en bedrijven. Van Rosneft-baas Igor Sechin tot miljardair Yuri Kovalchuk. En van wapenfabrikant Kalashnikov tot de Gazprombank. Ze hadden deze week een slechte dag.

4. Intussen staat Malaysia Airlines voor een zware opgave. De beurskoers is gekelderd, de bezettingsgraad gaat naar beneden. En daarnaast heeft de luchtvaartmaatschappij 27 medewerkers zien omkomen bij de rampen van MH370 en MH17. Kan Malaysia Airlines dit overleven?

5. Onderdeel van de financiële problemen van Malaysia Airlines is de compensatie van de nabestaanden. Zij kregen eerder al elk 5.000 dollar voor de eerste onkosten. Maar daar zal het niet bij ophouden. De nabestaanden wacht een complexe weg naar compensatie.

6. Wie kijkt naar vergelijkbare rampen in het verleden ziet misschien de toekomst van Malaysia Airlines. Dit waren de gevolgen voor andere luchtvaartmaatschappijen na een grote vliegramp.

7. De meeste vliegtuigmaatschappijen vliegen niet meer door het Oekraïense luchtruim. Toch lopen daar wel belangrijkste vluchtroutes tussen Europa en Azië doorheen. En omvliegen kost geld. Wie bepaalt of dat nodig is?

8. Vlucht MH17 was niet de enige vliegramp deze week. Nog twee vliegtuigen stortten neer. Donderdag nog in Mali. Op de helft van dit jaar zijn er al bijna drie keer zoveel vliegtuigdoden als in 2013 in het hele jaar.

9. Voor ondernemers en leveranciers uit Oost-Europa zijn de ontwikkelingen dramatisch. De Oekraïense ondernemer Alec Zjyrov (50) probeert met een wanhoopsoffensief vertegenwoordigers van twee grote leveranciers van industriële goederen uit Oost-Oekraïne aan contracten in Nederland te helpen. Intussen schuilen zijn moeder en broer in Loegansk voor bombardementen van het Oekraïense leger.

10. Betekent de instabiele situatie in Oekraïne en Rusland dat je snel van Russische aandelen af moet zien te komen? Ja, zeggen banken als JP Morgan. Nee, zegt Gary Greenberg, die namens een Brits pensioenfonds 27 miljard pond aan beleggingen beheert. Zijn portefeuille deed het de afgelopen jaren beter dan die van concurrenten.

En verder: ‘Zo’ in Akzo staat voor zout, de Mission: Impossible telefoon van Boeing, vijf handige klustools van Stanley Black & Decker, de zeven ergernissen van een systeembeheerder en waarom Coca-Cola investeert in kokoswater.