Zomereditie NRC Boeken #4: A.H.J. Dautzenberg, J.D. Salinger & Marente de Moor

Vandaag in de zomerversie van de bijlage Boeken, die wekelijks op vrijdag in het hart van NRC Handelsblad verschijnt: A.H.J. Dautzenberg, J.D. Salinger, Marente de Moor, Franz Fühmann, Jean Jaurès en Olphaert den Otter.

Een te kleine broek maakt je impotent

Literatuur verdwijnt in een griezelig hoog tempo uit onze cultuur. En dat ligt aan de schrijvers, want ze spelen nagenoeg geen rol meer in het intellectueel debat. Ze zijn derivaten geworden, verhandelbare opties met een beperkte looptijd.
Door A.H.J. Dautzenberg. Lees meer.

Rubriek: ‘Ja, daar komen ze weer, verdomme, van alle kanten…’

Geef een achttienjarige een roman over de liefde en hij vindt het mooi. Geef een achttienjarige een roman over een liefde die een jeugd lang standhoudt en hij raakt vervuld van hoop. Geef een achttienjarige een roman over de liefde die een jeugd lang standhoudt en die eindigt in arsenicum en hij denkt het noodlot te hebben aangeraakt.
Door Arjen Fortuin. Lees meer.

Niet praten, verbind Salinger maar meteen door

Joanna Rakoff wilde niets liever dan deel uitmaken van het New Yorkse literaire bedrijf . Dat lukte, en toen kreeg ze J.D. Salinger aan de telefoon. Ze schreef een zedenschets een brengt een ode aan diens werk.
Door Auke Hulst. Lees meer.

Op oorlogsgolven meegevoerd

In autobiografische verhalen schetst de Oost-Duitse schrijver Franz Fühmann op meeslepende wijze zijn ervaringen tijdens WOII. Van droom tot apocalyps, van roes tot orgie.
Door Michel Krielaars. Lees meer.

Interview Marente de Moor: ‘De ideale schrijfhouding voor mij is klooien, zoals ik als kind klooide’

Haar derde roman is een ideeënbouwwerk genoemd, waarin het draait om laat 19de-eeuwse uitvinders, om film en verdwijning. ‘Uitvinders zijn een soort grote kinderen die van alles en nog wat in elkaar schroeven.’
Door Sebastiaan Kort. Lees meer.

Het fatsoen van Frankrijk geëerd

Hij was het eerste burgerslachtoffer van WOI, maar bovenal Frankrijks linkse boegbeeld. Bij Jean Jaurès stond niet ‘de arbeider’ maar ‘de mensheid’ centraal.
Door Menno Hurenkamp. Lees meer.

Vernuftige rampspoed

Op de rampschilderingen van Olphaert den Otter staan geen mensen of doden afgebeeld. Wel ontdek je hoe verf catastrofes kan bezweren en verzachten.
Door Marianne Vermeijden. Lees meer.