Wat gaat Air France-KLM met Martinair doen?

SCHIPHOL - Aandeelhouders KLM en Maersk, elk 50%, onderzoeken of Martinair kan worden verkocht. Binnen enkele weken zal een onderzoekscommissie uitsluitsel geven over de vorm waarin de passagiers- en vrachtpoot van de luchtvaartmaatschappij zullen voortbestaan. Op de foto het beladen van een MD-11 vrachtvliegtuig op Schiphol.

Voorzichtig herstel voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM ziet licht herstel. Air France-KLM heeft iets meer passagiers vervoerd. De omzet is in het tweede kwartaal kwartaal iets gestegen tot 6,45 miljard euro. Het verlies is dit kwartaal 6 miljoen euro, tegenover 600 miljoen euro vorig kwartaal. Het vrachtvervoer blijft verliesgevend en Air France-KLM gaat een deel van de cargo-afdeling afstoten. Dat maakte het Frans-Nederlandse bedrijf vrijdag bekend.

De vooruitzichten van het bedrijf zijn onzeker: vlucht MH17 maakt het er niet makkelijker op voor de luchtvaartsector, zei bestuursvoorzitter Alexandre de Juniac in een toelichting.

Na drie jaar op rij verlies te hebben geleden, lijkt het erop dat AirFrance-KLM dit jaar voor het eerst weer winstgevend gaat afsluiten. Het gaat eindelijk wat beter met de luchtvaartmaatschappij. Althans, met de passagiersafdeling.

Want het vrachtvervoer, waar dochtermaatschappij Martinair toebehoort, zorgt al jaren voor grote problemen. Vandaag komt AirFrance-KLM met halfjaarcijfers. En maakt het bedrijf, naar verwachting, meer bekend over de toekomst van Martinair. Welke opties heeft het Frans-Nederlandse bedrijf?

Eerst: hoe gaat het met Air France-KLM?

Redelijk. Twee weken geleden verlaagde het bedrijf de winstverwachting over 2014. Analisten denken dat er netto uiteindelijk zo’n 53 miljoen euro zal overblijven.

Op een verwachte omzet van 25 miljard is dat niet veel. Maar het is in ieder geval iets. Vorig jaar leed Air France-KLM nog ruim 1,8 miljard euro verlies.

Martinair

De vrachtdivisie van de luchtvaartmaatschappij droeg de afgelopen vijf jaar flink bij aan dat slechte resultaat: bij elkaar ruim 1 miljard euro verlies. Een belangrijk onderdeel van de noodlijdende tak is Martinair, dat in 2008 door Air France-KLM werd overgenomen.

De dochteronderneming bestaat uit drie aparte onderdelen: een vrachtvloot, een onderhoudscentrum en een vliegschool. Sinds 2011 vervoert Martinair - waar ongeveer zeshonderd mensen werken - geen passagiers meer, alleen nog goederen.

Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen zorgt onder meer de bezettingsgraad van de vrachtvliegtuigen voor problemen. “Die ligt op ongeveer 65 procent, veel ruimte blijft ongebruikt.” Ook heeft de markt voor vrachtverkeer nog altijd last van de crisis: veel bedrijven kiezen voor goedkopere vormen van transport.

De kans dat het Air France-KLM lukt om de cargo-tak op eigen kracht weer winstgevend te maken, is volgens Versteeg klein. En dus zal het bedrijf iets moeten doen. Maar wat? Drie mogelijke scenario’s.

Opheffen

In het eerste - en meest drastische - scenario stopt AirFrance-KLM met het vervoer van goederen, om zich volledig op de passagiersmarkt te richten. Want hoewel het concern nog altijd een van de grootste Europese vervoerders van luchtvracht is, slaagt het er maar niet in de divisie winstgevend te maken. Iets dat directe concurrent Lufthansa wél lukt.

Volgens Versteeg is de kans op een totale cargo-stop echter klein:

“De vrachtdivisie is in hoge mate geïntegreerd in het bedrijf. Ongeveer de helft van alle goederen die AirFrance-KLM vervoert, gaat mee in het ruim van passagiersvluchten, zogenaamde belly-cargo. Daar zullen ze niet ineens mee ophouden.”

Mocht dat toch gebeuren, dan vallen de gevolgen voor de werknemers van het dochterbedrijf mee, zegt Emanuel Geurts van vakbond De Unie. “Ze zijn in dienst van KLM. Dat betekent dat elders binnen het bedrijf een plek voor ze moet worden gezocht.”

Verkopen

Het verkopen - of volledig uitbesteden - van de cargo-tak is een tweede optie. Air France-KLM zou in een eerder stadium de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs hebben ingehuurd om de mogelijkheden daarvoor te onderzoeken. Dat zou onder meer tot gesprekken met Etihad, een vliegtuigmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten, hebben geleid.

Die deal kan echter niet doorgaan. EU-regelgeving vereist namelijk dat een Europese vliegtuigmaatschappij - zoals Martinair - voor tenminste 51 procent in handen moet zijn van een Europees bedrijf.

Samenwerken

Zolang er zich dus geen andere, Europese partij voordoet, is het meest realistische scenario volgens Versteeg dan ook dat naar een partner zal worden gezocht. Die moet dan een deel van de vrachtdivisie overnemen: Air France-KLM houdt zelf een meerderheidsbelang.

In dat plaatje past ook een verhuizing van de vrachtdivisie naar Parijs. Op die manier zou de tak efficiënter kunnen opereren.