Vakanties redden bij de ANWB

CLAVEISOLLES - Nederlandse vakantiegangers met autopech doen een beroep op de ANWB Wegenwacht via het steunpunt bij Lyon. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT Foto ANP

Interessante vacature? Lees hier waarom je wel (of niet) wilt solliciteren op deze functie.

Functie: Directeur Alarmcentrale
Bedrijf: de ANWB
Wat opvalt aan de vacature: Verwacht wordt dat je je regelmatig laat zien op de werkvloer.

Wat doe je dan eigenlijk?

Vakanties redden. Want wie bel je als je met panne langs de Franse route de soleil staat? Precies, de ANWB Alarmcentrale. “70 procent van de hulpaanvragen die de ANWB binnen krijgt zijn in juli en augustus”, zegt Maria Roth, directeur van Brederode Consultants dat de vacature behandelt. En dat zijn veel aanvragen. Meer dan een miljoen per jaar.

Zelf de telefoon beantwoorden doe je niet. Wel zorg je ervoor dat er genoeg mensen zijn om de jaarlijkse piek in hulpverzoeken op te vangen. De zomerse groei van vierhonderd naar zevenhonderd mensen, die begeleid jij.

Maar het belangrijkste is dat de kwaliteit van de dienstverlening gewaarborgd wordt. De ANWB is meer dan de wegenwacht die langskomt bij autopech. “In het buitenland helpt de ANWB ook bij medische (nood)gevallen en sterfgevallen”, zegt Roth.

Als directeur ben je verantwoordelijk voor contracten met partners die daarbij helpen, daarbij continu balancerend tussen kosten en kwaliteit. Dat is extra lastig, want de ANWB kan geen ‘nee’ verkopen aan zijn leden. “Iedereen die belt helpen we”, zegt Roth. “Maar dat moet wel efficiënt gebeuren, anders schieten de kosten en daarmee de prijs van een lidmaatschap omhoog.”

Hoeveel verdient dat?

Tussen de 8.500 en 9.500 euro per maand. En een auto, mobiel, iPad en lidmaatschap van de ANWB. Tenslotte maak je ook nog wel eens een reisje, naar de locaties van de organisatie in Lyon, München of Barcelona.

Waarom zoeken ze iemand?

De vorige directeur heeft intern promotie gemaakt.

Wat voor collega moet je zijn?

Iemand die de kosten in de gaten houdt, maar er ook is voor de mensen op de werkvloer. “Medewerkers horen soms de verschrikkelijkste dingen”, zegt Roth. Op zo’n moment moet je als directeur er zijn voor je collega’s.

En juist als er een ramp plaatsvindt, dan moet jij er staan. In 1992 was het de directeur van de alarmcentrale van de ANWB die een vliegtuig regelde voor de families van de slachtoffers van de vliegramp in Faro in Portugal. Zo’n beslissing vereist durf en stressbestendigheid.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

De ANWB heeft het de afgelopen jaren niet makkelijk dankzij de crisis. Consumenten besteedden minder geld aan lidmaatschappen en vrijetijdsbladen, waardoor de omzet vorig jaar daalde met 6 procent naar 974 miljoen euro. “Maar mensen zullen blijven reizen”, zegt Roth. En er blijven auto’s bijkomen. Voorlopig zal de wegenwacht – én de ANWB – dus nog wel nodig blijven.

Waar je wel rekening mee moet houden, is het anders inplannen van vakanties. Want tijdens het hoogseizoen, dan ben je juist hard aan het werk. Op zich geen probleem natuurlijk, want met zo’n gratis lidmaatschap kan je – als het er dan toch van komt – geheel volgens het motto van de ANWB onbezorgd op reis.