Sanoma maakt iets minder winst, maar dat is goed nieuws

Foto ANP

Het Finse mediabedrijf Sanoma heeft iets minder winst gemaakt dan vorig jaar, maar dat is goed nieuws. Analisten (van onder meer Reuters) hadden namelijk slechtere cijfers verwacht.

De operationele winst was 66 miljoen euro, 2 miljoen minder een jaar eerder. Maar met de reorganisatiekosten en een afschrijving op de verkoop van de Belgische tv-tak meegenomen, is het nettoverlies 17,6 miljoen euro. De omzet daalde met 4,5 procent naar 533 miljoen euro. Dat heeft Sanoma vrijdag voorbeurs bekendgemaakt.

De verkoop van Finse en Nederlandse tijdschriften zoals Playboy, Revu en Panorama aan Pijper Media, is een van de redenen voor de gunstige winstcijfers en een van de redenen dat de omzet daalde. Sanoma verwacht vanaf 2016, als de grote reorganisatie voorbij is, te kunnen groeien, zegt bestuursvoorzitter Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting.