Ook een Big Mac is niet veilig in China

HONG KONG - OCTOBER 8: Traffic and pedestrians on Nathan Road October 8, 2012 in Hong Kong, China. Nathan Road is the main thoroughfare through Kowloon.

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China wordt opgeschrikt door een nieuw groot voedselschandaal. Ook buitenlandse ketens als McDonald’s, Pizza Hut en KFC hebben bedorven vlees aan hun klanten verkocht, schrijft de South China Morning Post. Het vlees was afkomstig van de Chinese vestiging van het Amerikaanse bedrijf OSI, een enorme vleesverwerker uit Illinois.

In het bedrijf werd vlees met een verlopen houdbaarheidsdatum opnieuw verpakt en alsnog verkocht. Ook werden houdbaarheidsdata verlengd – met maar liefst een jaar.

China wordt elke paar maanden opgeschrikt door een groot voedselschandaal. Maar tot nu waren daar slechts lokale bedrijven bij betrokken. Dat nu ook multinationals bedorven voedsel kunnen verkopen, is voor veel consumenten een harde constatering. “Ik geloof niet er in China veilige voeding is”, citeert persbureau Bloomberg een inwoner van Shanghai.

Sinds het grote schandaal met vervuilde babyvoeding in 2008 – waardoor zes baby’s om het leven kwamen en meer dan 300.000 ziek werden – koopt de Chinese middenklasse het liefst buitenlandse producten. Zo is babymelkpoeder uit Nederland erg populair.

Veel grote multinationals hebben de afgelopen jaren goed geprofiteerd van de angst voor Chinese producten. De vraag is, zo schrijft Bloomberg, wat voor gevolgen dit schandaal heeft voor buitenlandse bedrijven.

20.000 euro subsidie op een groene auto

De Japanse regering zet vol in op de ontwikkeling van waterstofauto’s, en gaat consumenten die zo’n schone auto aanschaffen flink steunen. De nationale en lokale overheden hebben plannen om vanaf volgend jaar maar liefst 20.000 euro subsidie te geven aan elke Japanner die een waterstofauto aanschaft.

Door de hoge subsidie wordt de prijs van een nog dure waterstofauto vergelijkbaar met die van een hybride Lexus, schrijft persbureau Bloomberg. De Japanse autofabrikant Toyota – de grootste ter wereld – verwacht volgend jaar zijn eerste model te gaan verkopen.

Japan hoopt zijn kwakkelende economie een impuls te geven door de ontwikkeling van waterstofauto’s te stimuleren. De regering hoopt dat de eigen auto-industrie zal profiteren van de verkoop van waterstofauto’s, in binnen- en buitenland. Anders dan bijvoorbeeld het Amerikaanse Tesla, dat volledig elektrische auto’s produceert, gokt Toyota op waterstofauto’s.

De introductie van waterstofauto’s stuit nog op twee belangrijke hindernissen. De eerste modellen zullen erg duur zijn, en het ontbreekt nog aan tankstations. Het Japanse subsidieprogramma moet de eerste barrière verkleinen. Ook steunt de regering de aanleg van een groot netwerk van tankstations.

Het subsidieprogramma van de Japanse overheid zal overigens niet goedkoop zijn, met een bedrag van omgerekend 22.000 euro per auto. Japan is op dit moment het land met de grootse staatsschuld ter wereld.

Samsung kampt met sterke won

De Zuid-Koreaanse won is de afgelopen maanden sterk in waarde toegenomen ten opzichte van de Amerikaanse dollar. En dat heeft grote gevolgen voor de winstgevendheid van Zuid-Koreaanse multinationals als Samsung, LG en Hyundai, schrijft The Wall Street Journal.

De won is in de afgelopen drie maanden met maar liefst 8 procent in waarde gestegen, en staat nu op het hoogste punt in de afgelopen zes jaar. Zuid-Koreaanse beleggingen waren de afgelopen maanden populair vanwege de relatief hoge winstgevendheid. Maar door die instroom van buitenlands kapitaal is de koers van de won flink gestegen.

Door de sterke won zijn Zuid-Koreaanse producten in het buitenland fors in prijs gestegen. En de winsten die in het buitenland worden gemaakt, zijn in het thuisland minder waard.

De omzet van autofabrikant Hyundai daalde in het tweede kwartaal van dit jaar met maar liefst 6.9 procent. Staalproducent Posco zag zijn omzet met 7 procent dalen en de grote chipfabrikant SK Hynix noteerde in het tweede kwartaaleen omzetdaling van maar liefst 29 procent.

“Een sterke won is een flinke belemmering voor veel Koreanse bedrijven”, zegt een analist tegen The Wall Street Journal. “De pijn wordt niet alleen veroorzaakt door de stijging, maar zeker ook door het drastische tempo waarin dat is gebeurd.”

De CFO van autofabrikant Hyundai was onlangs pessimistisch over de vooruitzichten. “We hebben geen positieve verwachtingen ten opzichte van de wisselkoers in de tweede helft van dit jaar.”

Hyundai is in een stevige concurrentieslag verwikkeld met Japanse autofabrikanten, die juist profiteren van een lagere koers van de Japanse yen.