Horecaclub geeft tips om verantwoordelijkheid te ontlopen

Koninklijke Horeca Nederland moedigt leden aan schadeclaims van klanten te ontlopen. De brancheorganisatie adviseert leden om bij garderobes bordjes op te hangen waarop zij aansprakelijkheid bij verlies, diefstal of beschadiging afwijzen. Maar zulke bordjes hebben in de meeste gevallen geen rechtskracht.

Bij betaalde garderobes is de exploitant volledig verantwoordelijk voor spullen die hij in bewaring neemt, zegt Pieter De Tavernier, docent aansprakelijkheidsrecht aan de Universiteit Leiden. Ook als jassen of tassen zoekraken die door personeel gratis zijn opgeborgen, is de horecagelegenheid doorgaans aansprakelijk.

De Consumentenbond vindt het gedrag van de branchevereniging „onfatsoenlijk”. Een woordvoerder: „Dit mag niet. Tips geven om aansprakelijkheid te omzeilen is niet de wijze waarop Koninklijke Horeca Nederland zou moeten handelen.”

De organisatie verhult tegenover leden niet dat de bordjes bedoeld zijn om klanten te verwarren. Op haar website staat: „Het is niet zo dat u door het ophangen van zo’n bordje met zekerheid alle aansprakelijkheid kunt uitsluiten, maar gasten zullen door dit bordje eerder twijfelen of zij u aansprakelijk kunnen stellen.”

Horeca Nederland, waarbij ruim 20.000 horecaondernemers zijn aangesloten, spreekt tegen dat de bordjes misleiden. „Het is zaak dat de ondernemer het bordje en de tekst goed toepast. Ons doel met de tekst en het bordje is consumenten te laten nadenken over de waarde van de spullen die ze achterlaten.”

De Tavernier vindt dat de bordjes in betaalde garderobes „een verkeerd signaal” geven. Een horecabedrijf gaat een overeenkomst aan met een klant die betaalt voor het ophangen van een jas. Van de rechter moeten horeca-exploitanten in de meeste gevallen verloren spullen aan hun klanten vergoeden, zegt De Tavernier.