Blokker stoot tuincentra af en richt zich op ‘kernactiviteiten’

Tuincentrum Overvecht paste niet meer bij de winkelketens van Blokker Holding. BMG neemt de 17 tuincentra over.

Blokker Holding verkoopt Tuincentrum Overvecht aan de Borgeld Management Group (BMG). Dat heeft het winkelbedrijf vanochtend bekendgemaakt. De tuincentraketen telt zeventien filialen, waarvan één franchisevestiging.

Voor welk bedrag BMG Tuincentrum Overvecht overneemt, is niet bekend. Wel staat in het persbericht dat BMG „heeft aangegeven te willen blijven investeren in de onderneming”.

Blokker Holding is het moederbedrijf van zestien winkelformules in twaalf landen, waaronder Blokker, Marskramer, Xenos, Leen Bakker, Big Bazar, Bart Smit en Intertoys. Vorig jaar behaalde het concern zowel een lagere omzet als een lagere winst dan het jaar ervoor. De omzet van Blokker Holding daalde met 4 procent tot 2,5 miljard euro. De nettowinst daalde in het boekjaar 2013-2014, dat eind januari eindigde, met 5 procent tot 61 miljoen euro.

BMG is bekend van Bo-Mij (26 winkels), Bo-Rent (65 winkels) en LifeStyle (14 winkels). Het familiebedrijf uit Hoorn exploiteert ook hotels en sauna’s en is eigenaar van ondernemingen die gereedschappen of apparatuur verhuren. Over 2012 rapporteerde BMG een omzet van 71,8 miljoen euro en een winst van 2,5 miljoen. Een jaar eerder maakte het bedrijf nog 6,1 miljoen euro winst. Het bedrijf heeft een eigen vermogen van 142 miljoen.

Volgens Roland Palmer, de voorzitter van de raad van bestuur van Blokker Holding, past de verkoop van Tuincentrum Overvecht in de strategie van het bedrijf. Dat wil zich richten op de „kernactiviteiten”: huishoudartikelen, speelgoed en wonen. In zijn jaarverslag schrijft Blokker dat zijn winkelketens „eigentijdser” moeten worden en dat de komende tijd in het teken staat van het verbeteren van de formules. Xenos kreeg al een metamorfose, Blokker is volgende maand aan de beurt. Verder opent Blokker nieuwe Big Bazar-winkels. Zij moeten concurreren met Action, dat intussen ruim 400 winkels telt in Nederland en tevens in België, Duitsland en Frankrijk zit. Action maakte in 2013 een omzet van ruim 1,1 miljard euro.

Verder wil Blokker fors meer omzet via internet realiseren. De online omzet moet naar 300 miljoen euro in 2017, een groei van 280 procent in vier jaar tijd.