Het Europese hoofdkantoor van Starbucks vertrekt dan wel uit Nederland, de keten juist niet. Nederlanders drinken de meeste koffie ter wereld en ook nog eens steeds vaker buitenshuis.
Vandaag komen de kwartaalcijfers van het koffiebedrijf, dat vorig jaar een recordomzet van 14,9 miljard dollar boekte. Dit is hoe de succesvolle keten de concurrentie ook in Nederland probeert voor te blijven.
1. Groeien, groeien, groeien (met franchises)
Pas in 2007 kwam het Amerikaanse Starbucks naar Nederland. Redelijk laat: de Coffee Company, ondertussen in handen van Douwe Egberts, had al in het hele land winkels en trouwe klanten. Tegenwoordig heeft Starbucks 44 winkels in Nederland, voornamelijk op stations.
Wereldwijd ligt de verdeling ongeveer fifty-fifty: ruim tienduizend winkels van Starbucks zelf, iets minder in handen van uitbaters. In Nederland heeft Starbucks opvallend veel franchises: 36 winkels worden geëxploiteerd door partijen als de Nederlandse Spoorwegen en uitbater HMS Host. Slechts acht winkels zijn van Starbucks zelf, daar begon het bedrijf pas in 2011 mee.
Deze winkels kwamen er sinds 2007 bij (van geel naar paars door de jaren heen):
Komen er binnenkort meer winkels? Ja, in het centrum van Den Haag een eigen winkel, zegt Starbucks. En nog meer franchises.
2. De pompstations veroveren
Op de weg is de behoefte aan koffie extra groot. Een mooie kans dus. Of zoals Starbucks-manager voor franchises in Europa Arjan Oudejans begin dit jaar zei:
“Langs autowegen in Nederland wordt bijzonder veel koffie gedronken. Starbucks wil graag daar vertegenwoordigd zijn waar mensen wonen, werken en reizen.”
Starbucks sloot begin dit jaar een deal met Shell om in Nederland en Frankrijk Starbucks-winkels bij Shell-tankstations te openen. Met barista en al. Verdergaand dan de deal die Total heeft met concurrent Douwe Egberts om hun koffie te verkopen.
De eerste Starbucks-Shellwinkel: Shell Haarrijn, op de A2 bij Breukelen, opent later dit jaar. Shell heeft rond de 550 pompstations in Nederland - dus er is ruimte voor meer.
3. Honderd keer zelfbediening op de zakelijke markt
Waar mensen wonen, reizen én werken, zei Oudejans. Dus komt Starbucks naar het werk. Net als, opnieuw, Douwe Egberts. Dat bedrijf lanceerde begin dit jaar “een inspirerende koffie- en theecorner voor op kantoor: D.E Coffee Kitchen”. Starbucks heeft het Starbucks Corner Café.
Koffie van Starbucks uit een automaat, enkel voor werknemers. Om in te spelen op de “grote vraag naar geweldig smakende koffie op het werk”, aldus Starbucks.
De eerste opende in november in het hoofdkwartier van schoenenfabrikant Crocs in Hoofddorp. Ook Footlocker en The Rotterdam Science Tower hebben hun eigen Starbucks-koffie. Het doel: honderd van deze Starbucks-’hoeken’ alleen al dit jaar.
4. En in de toekomst… wijn?
In de VS is Starbucks in 2009 een proef begonnen met de verkoop van bier en wijn. De koffiedrinker haakt ‘s avonds af. Door alcohol en avondeten aan te bieden, hoopt Starbucks de klant op ieder moment van de dag binnen te krijgen.
Een kans om de andere koffieketens écht voor te blijven dus. De test wordt steeds verder uitgebreid. Ook in Nederland? Nog niet. “We don’t have any announcements to make around an introduction of the program in the Netherlands at this time.”
Gelukkig voor Starbucks is de Nederlandse consument allang niet zo zuinig meer dat hij terugschrikt van een Iced Venti Skinny Latte met een extra shot voor 4,70 euro.