Seks, drugs, rock-’n-roll en een replica van Vermeer

Gemak dient de mens. Waarom zou je de deur uitgaan als je de boodschappen of je boeken ook thuis kunt laten bezorgen? En waarom zou je naar het Louvre, het Metropolitan of het Prado afreizen als je de topstukken uit die musea ook in eigen land kunt zien, in de Fenixloods in Rotterdam? Afgelopen weekend opende daar de tentoonstelling 200 Greatest Paintings, met reproducties van de bekendste schilderijen ter wereld. „De Guernica en de Tuin der Lusten in één museum”, ronkte het persbericht. En: „Nog nooit zijn al deze werken in één ruimte bij elkaar geweest en bovendien zonder suppoost!”

Tentoonstellingen met reproducties zijn populair. Eerder al werden met behulp van ‘nepschilderijen’ de complete oeuvres van Rembrandt en Van Gogh tentoongesteld. De meerwaarde van die exposities was dat op deze manier ook gestolen of beschadigde werken getoond konden worden. Bovendien konden kleuren worden aangepast, zodat je als kijker geen last had van vergeeld vernis of verbleekte verf. Die toegevoegde waarde heeft 200 Greatest Paintings niet. De tentoonstelling lijkt nog het meest op een kunstgeschiedenisboek, maar dan met plaatjes op ware grootte, en aangevuld met sappige details over de dramatische levens van de kunstenaars. „Die stonden vaak in het teken van seks, drugs, rock-’n-roll en flink wat soa’s”, aldus organisator Mart Walda in het Algemeen Dagblad.

Waarom de wereld over vliegen als je ook in Rotterdam een reis door de kunstgeschiedenis kunt maken, zo stelt Walda. Ik zou het willen omdraaien: waarom zou je naar Rotterdam afreizen als je de echte Staalmeesters en de echte Aardappeleters in Amsterdam kunt zien? Waarom zou je 12 euro neertellen voor een commerciële expositie als je op nog geen half uur rijden van de Fenixloods, in het Haagse Mauritshuis, met je Museumjaarkaart gratis de originele Stier van Potter en het echte Meisje van Vermeer kunt bekijken?

Niet voor niets focust het Mauritshuis in zijn reclamecampagne rondom de heropening juist op de uniciteitswaarde van zijn collectie. Met als slogan ‘je vindt het origineel in het Mauritshuis’ heeft het museum het Meisje met de Parel ingezet om bezoekers te trekken. Het museum heeft zelfs een prijsvraag georganiseerd waarin je „een dag met het echte Meisje in een reproductie van je eigen huis” kunt winnen. Wie een foto inzendt van een interieurfoto met daarin een reproductie van het Meisje, maakt kans dat zijn woonkamer in het Mauritshuis wordt nagebouwd. Zodat je straks vanaf een replica van je eigen bank naar een echte Vermeer kunt kijken.