Reed Elsevier immuun voor malaise in uitgeefland

Beeld ANP

UPDATE: Elsevier boekt meer winst

Uitgeversconcern Reed Elsevier heeft in de eerste helft van dit jaar een nettowinst geboekt van 736 miljoen euro: een stijging van 5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf verwacht dat de winstgroei ook de tweede helft van het jaar doorzet, zo maakte het vanochtend bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De omzet daalde wel licht met drie procent naar 3,473 miljard euro, onder meer vanwege wisselkoerseffecten en het effect van de afstoot van enkele bedrijfsonderdelen.

“Underlying trends in our business continue to be positive as we enter the second half, and we remain confident that we will deliver another year of underlying revenue, profit, and earnings growth in 2014″, meldt topman Erik Engstrom.

De slechtnieuwsshow in uitgeversland trekt voorbij aan het Brits-Nederlandse uitgeversconcern Reed Elsevier. Vanochtend presenteert de multinational halfjaarcijfers en analisten zijn vrijwel unaniem in hun verwachtingen: die vallen positief uit, net zoals de jaarcijfers in februari.

Toen meldde het aan de beurs van Londen en Amsterdam genoteerde Reed Elsevier tot vreugde van beleggers een winst van 1,4 miljard euro op een omzet van 7,1 miljard; 2 procent meer dan in 2012.

Het Nederlandse Elsevier (opgericht in 1880) fuseerde in 1992 met het Britse Reed International en telt tegenwoordig 28.000 werknemers wereldwijd. In Nederland is het concern het bekendst als uitgever van opinieblad Elsevier, al doet de Nederlandse markt er met 2,8 procent van de omzet eigenlijk nauwelijks toe.

Internationaal is Reed Elsevier vermaarder vanwege media-archief Lexis Nexis en als uitgever van medisch tijdschrift The Lancet en vakbladen als Flightglobal en Farmers Weekly, die voor professionals onmisbaar zijn. Ook ontwikkelt het software en organiseert het vakbeurzen.

Omzet naar bedrijfsonderdeel in 2013

Dat Reed Elsevier ondanks de malaise in uitgeefland wel goed presteert, heeft het te danken aan de groei in opkomende economieën als China en Brazilië. Nog belangrijker is dat het zich de laatste jaren met succes toelegt op activiteiten die niet zo conjunctuurgevoelig zijn. Het bedrijf probeerde de afdeling Reed Business (uitgever van onder meer Elsevier) in 2008 te verkopen, maar dat mislukte vanwege de crisis. Vervolgens werden verliesgevende bladen opgeheven en afgestoten. Zo werd zakenblad FEM Business opgedoekt en filmblad Variety verkocht.

Door reorganisaties is het concern inmiddels veel minder afhankelijk geworden van advertentie-inkomsten en dus de zwakke advertentiemarkt. De inkomsten uit advertenties daalden van 2012 op 2013 met een derde, maar maken inmiddels nog maar 3,9 procent van de omzet uit.

Ook maakte het bedrijf een grote digitaliseringsslag. Topman Erik Engstrom liet vorig jaar weten dat inmiddels nog maar een vijfde van de omzet met printactiviteiten wordt verdiend. Zeven jaar geleden was dat nog de helft.

Zo maak je beleggers blij

Beleggers hebben dan ook niks te klagen. De dividenduitkering is de laatste jaren constant en die over 2013 werd zelfs verhoogd. Beleggersvereniging VEB was vorig jaar enthousiast over het bedrijf. Lang was een belegging in Reed Elsevier “dood geld”, maar tegenwoordig presteert het bedrijf boven verwachting goed volgens de VEB. Bovendien doet Reed Elsevier het beduidend beter dan concurrent Wolters Kluwer.

Naast het verhoogde dividend is er nog een reden voor beleggers om tevreden te zijn. Reed Elsevier verwacht dit jaar, net als in 2013, voor ongeveer 600 miljoen pond aan aandelen in te kopen, met een stijgende koers tot gevolg. Vooral het onderdeel Exhibitions groeit sterk. Niet zo vreemd dus dat uit Bloomberg-data blijkt dat van de 28 analisten er slechts vier adviseren om het aandeel te verkopen.