Facebook ziet gouden toekomst in mobiele advertenties

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Facebook verdient flink aan advertentie-inkomsten, blijkt uit de vannacht gepresenteerde cijfers van het tweede kwartaal. De omzet steeg met 61 procent naar 2,29 miljard dollar ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, meldt Bloomberg. En de winst steeg met 138 procent naar 791 miljoen dollar.

Critici die slecht nieuws verwachtten staan even met hun mond vol tanden. Deze gigantische winst- en omzetstijgingen heeft Facebook vooral te danken aan de inkomsten uit mobiele advertenties. Het is de grootste groeimotor van het social media-bedrijf.

Facebook voorziet een gouden toekomst. Want die inkomsten uit mobiele advertenties zullen naar verwachting nog eens explosief groeien de komende jaren. Waarom? De gemiddelde Amerikaan besteedt per dag zo’n veertig minuten op Facebook, tekende TechCrunch op uit de mond van Zuckerberg bij zijn onthulling van de kwartaalcijfers. Over het algemeen komen Amerikanen volgens de Facebook CEO zeker negen uur per dag in aanraking met digitale media op telefoons, computers en televisie. Dat biedt volgens hem “grote mogelijkheden in het delen van content met andere gebruikers op Facebook”. Wat dat betekent voor Facebook? Nog meer inkomsten uit mobiele advertenties.

Rijden en parkeren op zonnepanelen uit Idaho

Zijn zonnepanelen horen niet op daken, vertelt Scott Brusaw. Ze moeten gebruikt worden om wegen, parkeerterreinen, fietspaden en snelwegen aan te leggen. The Seattle Times besteedde vannacht uitgebreid aandacht aan de bijzondere toekomstvisie van deze uitvinder uit Idaho.

Met zijn zeshoekige zonne-energie opwekkende tegels denkt Brusaw goud in handen te hebben. Want hij kan met zijn uitvinding meteen de grootste bezwaren van tegenstanders van duurzame energie weerleggen. Volgens de CEO van Solar Roadways wekken de tegels veel energie op, zijn ze bestand tegen weer en verkeer en levert de aanleg (cq vervanging van bestaande wegen) werk én dus banen op. Daar kan geen klimaatverandering ontkennende Republikein omheen, denkt de uitvinder.

De zonnepanelen van Brusaw passen bij een wereldwijde trend om duurzame, energie opwekkende technologie te integreren met bestaande infrastructuur. En die hype lijkt aan te slaan. Brusaw heeft al bijna een miljoen dollar opgehaald bij de Amerikaanse overheid en twee miljoen dollar via crowdfunding. Dat vertrouwen komt waarschijnlijk voort uit het feit dat zijn zonnetegels ook andere handige functies kunnen vervullen in de toekomst, zoals verkeersaanwijzingen geven met led-lampjes en ijs en sneeuw laten smelten.

Dat klinkt veelbelovend, maar Brusaw gaat niet meteen naast zijn schoenen lopen. Hij wil eerst bescheiden beginnen, met “oprijlanen en wandelpaden”. Die snelwegen en parkeerplaatsen komen dan vanzelf wel.

Tripadvisor doet het goed, maar niet goed genoeg

Het gaat goed met Tripadvisor, maar in de laatste kwartaalcijfers is dat moeilijk terug te vinden. En dat vonden investeerders en beurzen niet zo fijn. De aandelen in het reisportaal daalden gisteren dan ook met 12 procent naar 95 dollar, meldt The Wall Street Journal.

Het goede nieuws: de inkomsten van TripAdvisor groeiden met 31 procent ten opzichte van vorig jaar naar 323 miljoen dollar en het bedrijf boekte een winst van 68 miljoen dollar. Dat is een miljoen dollar meer dan dezelfde periode in 2013. Het slechte nieuws? Bovengenoemde winstgroei van máár een miljoen. Dat is een veel kleinere groei dan Wall Street verwachtte en grotendeels te danken aan een stijging in de kosten van Tripadvisor. In het tweede kwartaal gaf het bedrijf 127 miljoen dollar uit aan onder andere marketing. Dat is zo’n 50 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Critici zien in de cijfers van Tripadvisor tekenen dat het platform lijdt onder de concurrentie van andere boekingssites. De vorige kwartaalcijfers voldeden ook al niet aan de verwachtingen van investeerders. Maar misschien belangrijker nog, beaamde ook CEO Steve Kaufer vannacht, reizigers lijken de site vooral te gebruiken om erachter te komen of - bijvoorbeeld - hun hostel in Nicaragua bedwantsen heeft. Terwijl Tripadvisor juist wil dat ze via hen daadwerkelijk dat hostel in Nicaragua boeken.